Doorgaan naar hoofdcontent

Adriana Lecouvreur - zondag 21 februari 2016 - De Munt/LaMonnaie

Adriana Lecouvreur, de opera van Cilea die nog niet erg lang geleden werd uitgevoerd in Covent Garden met Jonas Kaufmann en Angela Gheorghiu, is een werk met een bijzonder flauw verhaal, gebaseerd op waargebeurde feiten: Lecouvreur was een actrice die in de armen van Voltaire zou zijn gestorven, die laatste heeft er trouwens over en voor geschreven. In tegenstelling tot het povere scenario is de muziek van Cilea wél dik in orde, en het is raar dat deze opera eigenlijk weinig geprogrammeerd wordt. Evelino Pidò is een dirigent met een haarfijne slagtechniek, hij staat aan de leiding van het Muntorkest dat op zijn best speelt. Ster van de voorstelling is ongetwijfeld Adriana, gezongen door Lianna Haroutounian.

(c) Lianna Haroutounian

Adriana Lecouvreur, die vergiftigd wordt door de prinses van Bouillon, omdat ze allebei verliefd zijn op dezelfde man. Dat is de samenvatting van het verhaal dat weinig om het lijf heeft. We moeten de schoonheid van de voorstelling dan maar gaan zoeken in de muziek. En die schoonheid vinden we. Evelino Pidò is een zeer goede dirigent, het Muntorkest- en koor presteren op topniveau, evenals een schare aan excellente zangers. Twee namen springen eruit voor mij, de twee vrouwelijke hoofdrollen. Lianna Haroutounian zingt een adembenemende partij. Ze is sterk in haar piano en haar forte en geen enkele noot is onzuiver. Ze heeft de gevoeligheid die nodig is om deze rol neer te zetten. Haroutounian zingt grote rollen in grote operahuizen, ik ben blij ze in de Munt te hebben ontdekt! Haar rivale in het verhaal, de Prinses van Bouillon, gezongen door Daniela Barcellona, is eveneens een ijzersterke zangeres. 

Dat Adriana Lecouvreur concertant wordt opgevoerd is een groot voordeel: men moet geen  achterdeurtjes verzinnen om het verhaal uit te beelden. De muziek zegt genoeg.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...