Doorgaan naar hoofdcontent

Adriana Lecouvreur - zondag 21 februari 2016 - De Munt/LaMonnaie

Adriana Lecouvreur, de opera van Cilea die nog niet erg lang geleden werd uitgevoerd in Covent Garden met Jonas Kaufmann en Angela Gheorghiu, is een werk met een bijzonder flauw verhaal, gebaseerd op waargebeurde feiten: Lecouvreur was een actrice die in de armen van Voltaire zou zijn gestorven, die laatste heeft er trouwens over en voor geschreven. In tegenstelling tot het povere scenario is de muziek van Cilea wél dik in orde, en het is raar dat deze opera eigenlijk weinig geprogrammeerd wordt. Evelino Pidò is een dirigent met een haarfijne slagtechniek, hij staat aan de leiding van het Muntorkest dat op zijn best speelt. Ster van de voorstelling is ongetwijfeld Adriana, gezongen door Lianna Haroutounian.

(c) Lianna Haroutounian

Adriana Lecouvreur, die vergiftigd wordt door de prinses van Bouillon, omdat ze allebei verliefd zijn op dezelfde man. Dat is de samenvatting van het verhaal dat weinig om het lijf heeft. We moeten de schoonheid van de voorstelling dan maar gaan zoeken in de muziek. En die schoonheid vinden we. Evelino Pidò is een zeer goede dirigent, het Muntorkest- en koor presteren op topniveau, evenals een schare aan excellente zangers. Twee namen springen eruit voor mij, de twee vrouwelijke hoofdrollen. Lianna Haroutounian zingt een adembenemende partij. Ze is sterk in haar piano en haar forte en geen enkele noot is onzuiver. Ze heeft de gevoeligheid die nodig is om deze rol neer te zetten. Haroutounian zingt grote rollen in grote operahuizen, ik ben blij ze in de Munt te hebben ontdekt! Haar rivale in het verhaal, de Prinses van Bouillon, gezongen door Daniela Barcellona, is eveneens een ijzersterke zangeres. 

Dat Adriana Lecouvreur concertant wordt opgevoerd is een groot voordeel: men moet geen  achterdeurtjes verzinnen om het verhaal uit te beelden. De muziek zegt genoeg.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...