Doorgaan naar hoofdcontent

Otello (Verdi) - vrijdag 12 februari 2016 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Otello, de tragedie van Shakespeare, die door Verdi op muziek werd gezet aan het einde van zijn leven, is een bijzonder werk. Het verhaal waarin jaloezie de hoofdrol speelt is een kaskraker. Het is de tragedie der tragedies, als je het mij vraagt. We zien het relaas van Otello die door Jago op stang wordt gejaagd en bedrogen. Jago, die bij Shakespeare een ronduit smerige rol vervult, wordt bij Verdi nog sterker een echte duivel. Jago is er dan ook niet weinig fier op dat hij het gif naar de hersenen van Otello kan drijven. Tergend traag sluipt de waanzin richting de hersenen van Otello, wiens denkwereld in de regie van Michael Thalheimer wordt uitgebeeld door een grote zwarte kubus waarin alles zich afspeelt. Alles is zwart, op twee van de (slechts) drie rekwisieten die in het stuk voorkomen. Alles speelt zich af in het hoofd van Otello, een gekwetst man, die aan zijn eigen hersenspinsels ten onder gaat en een reeks anderen mee de dood insleurt, niet in het minst zijn geliefde Desdemona.


(c) Annemie Augustijns
Alexander Joel is een ongelooflijk dirigent. Hij durft het aan Otello te regisseren zonder partituur. Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen! Van in het begin, het losbreken van de storm en de terugkomst van Otello, stellen we vast dat hij zeer punctueel met de partituur is omgesprongen. Dat straalt zich af op het orkest én het koor, die zeer minutieuze accenten leggen.

De regie van Thalheimer is op zijn minst opmerkelijk te noemen. We begeven ons naar een hermetisch afgesloten ruimte, waar alles zwart is. We bevinden ons in de diepste krochten van Otello's ziel en denkwereld. Hij, die door Jago bedot wordt tot de dood, gaat mee in een verhaal van intriges en bedrog die in zijn nadeel zouden uitdraaien. Het is geen optie om zijn geliefde Desdemona te verliezen. Door middel van clair-obscur effecten en precieze belichting komen hele mooie beelden naar voor. Ook het schaduwwerk is om van te snoepen!

Qua zang zijn een schare aan ijzersterke zangers te beluisteren. Ian Storey is een indrukwekkende Otello, al blijft het duidelijk een zeer veeleisende rol. Desdemona Corinne Winters is een fantastische zangeres. Haar Ave Maria zullen vele mensen blijven herinneren. De ontdekking van de avond is voor mij Vladimir Stoyanov. Wat een gemene, ongelooflijk sterke Jago! Adam Smith zet een goede Cassio neer en ik heb ook wel een boontje voor Kai Rüütel die de niet onbelangrijke rol van Emilia neerzet. Stephan Adriaens zet een heel mooie Roderigo neer, ik ben blij hem meer en meer te horen in solorollen, hij is een zanger om in het oog te houden! Leonard Bernad zingt Lodovico met overtuiging.

Ik vond deze productie echt zeer interessant, en ben blij dat ik ze nog eens terug ga zien. Desondanks het minimalisme in de regie, is er duidelijk werk gestoken in een goede personenregie, en zitten er veel boodschappen verborgen achter de ogenschijnlijke eenvoud. Een topproductie! Proficiat Opera Vlaanderen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...