Alexander Joel is een ongelooflijk dirigent. Hij durft het aan Otello te regisseren zonder partituur. Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen! Van in het begin, het losbreken van de storm en de terugkomst van Otello, stellen we vast dat hij zeer punctueel met de partituur is omgesprongen. Dat straalt zich af op het orkest én het koor, die zeer minutieuze accenten leggen.
De regie van Thalheimer is op zijn minst opmerkelijk te noemen. We begeven ons naar een hermetisch afgesloten ruimte, waar alles zwart is. We bevinden ons in de diepste krochten van Otello's ziel en denkwereld. Hij, die door Jago bedot wordt tot de dood, gaat mee in een verhaal van intriges en bedrog die in zijn nadeel zouden uitdraaien. Het is geen optie om zijn geliefde Desdemona te verliezen. Door middel van clair-obscur effecten en precieze belichting komen hele mooie beelden naar voor. Ook het schaduwwerk is om van te snoepen!
Qua zang zijn een schare aan ijzersterke zangers te beluisteren. Ian Storey is een indrukwekkende Otello, al blijft het duidelijk een zeer veeleisende rol. Desdemona Corinne Winters is een fantastische zangeres. Haar Ave Maria zullen vele mensen blijven herinneren. De ontdekking van de avond is voor mij Vladimir Stoyanov. Wat een gemene, ongelooflijk sterke Jago! Adam Smith zet een goede Cassio neer en ik heb ook wel een boontje voor Kai Rüütel die de niet onbelangrijke rol van Emilia neerzet. Stephan Adriaens zet een heel mooie Roderigo neer, ik ben blij hem meer en meer te horen in solorollen, hij is een zanger om in het oog te houden! Leonard Bernad zingt Lodovico met overtuiging.
Ik vond deze productie echt zeer interessant, en ben blij dat ik ze nog eens terug ga zien. Desondanks het minimalisme in de regie, is er duidelijk werk gestoken in een goede personenregie, en zitten er veel boodschappen verborgen achter de ogenschijnlijke eenvoud. Een topproductie! Proficiat Opera Vlaanderen!
De regie van Thalheimer is op zijn minst opmerkelijk te noemen. We begeven ons naar een hermetisch afgesloten ruimte, waar alles zwart is. We bevinden ons in de diepste krochten van Otello's ziel en denkwereld. Hij, die door Jago bedot wordt tot de dood, gaat mee in een verhaal van intriges en bedrog die in zijn nadeel zouden uitdraaien. Het is geen optie om zijn geliefde Desdemona te verliezen. Door middel van clair-obscur effecten en precieze belichting komen hele mooie beelden naar voor. Ook het schaduwwerk is om van te snoepen!
Qua zang zijn een schare aan ijzersterke zangers te beluisteren. Ian Storey is een indrukwekkende Otello, al blijft het duidelijk een zeer veeleisende rol. Desdemona Corinne Winters is een fantastische zangeres. Haar Ave Maria zullen vele mensen blijven herinneren. De ontdekking van de avond is voor mij Vladimir Stoyanov. Wat een gemene, ongelooflijk sterke Jago! Adam Smith zet een goede Cassio neer en ik heb ook wel een boontje voor Kai Rüütel die de niet onbelangrijke rol van Emilia neerzet. Stephan Adriaens zet een heel mooie Roderigo neer, ik ben blij hem meer en meer te horen in solorollen, hij is een zanger om in het oog te houden! Leonard Bernad zingt Lodovico met overtuiging.
Ik vond deze productie echt zeer interessant, en ben blij dat ik ze nog eens terug ga zien. Desondanks het minimalisme in de regie, is er duidelijk werk gestoken in een goede personenregie, en zitten er veel boodschappen verborgen achter de ogenschijnlijke eenvoud. Een topproductie! Proficiat Opera Vlaanderen!
Reacties
Een reactie posten