Doorgaan naar hoofdcontent

Tristan und Isolde - maandag 22 augustus 2016 - Bayreuth (Festspielhaus)

Het Festspielhaus in Bayreuth. Dat er geen operahuis is dat mythischer is dan dit, is een understatement. Het huis dat gebouwd werd onder leiding van Richard Wagner himself, met sponsoring van Ludwig II van Beieren, een Wagner-melomaan, is opgesteld in amfitheatervorm. Wat ook speciaal is, is dat niemand in het publiek het orkest kan zien zitten. De muzikanten zitten 'verstopt' onder een soort kap, en voor een groot stuk bevindt het orkest zich onder het podium. Wagner wilde niet dat zijn publiek zou afgeleid zijn door de mensen uit het orkest. Dit maakt dat de stemmen iets beter doorkomen dan we gewend zijn in andere operahuizen, en dat we dingen ontdekken die we nooit eerder hoorden in de prachtige zanglijnen.


(c) Festspielhaus Bayreuth
Tristand und Isolde, het noodlottige liefdesverhaal dat bij allen wel een belletje doet rinkelen is één van de fetishopera's van menig Wagnerliefhebber. Het is een opera die zo meeslepend is, dat je vanuit het publiek niet anders kan dan ontroerd luisteren naar zoveel moois. 

Voor deze productie tekenden enkele prachtige stemmen. Stephen Gould is een gouden Tristan naast een absoluut adembenemende Petra Lang die Isolde voor haar rekening neemt. Maar voor mij is de absolute topper van de avond Georg Zeppenfeld die König Marke zingt en die we later nog zouden terughoren in Parsifal. Zeppenfeld stond ook al in Antwerpen op de planken, en is toch wel de revelatie van het moment. Hij krijgt dan ook een oorverdovend applaus, het is duidelijk dat ik niet de enige was die deze mening was toegedaan. Christian Thielemann is maestro van dienst. Blij hem eindelijk eens live aan het werk te horen!

Katharina Wagner, jaja, achterkleindochter van.... zorgt voor de enscenering. Ik vrees een
beetje dat Katharina als directrice van het festival gekozen werd om deze productie te maken, en niet per se om haar kwaliteiten van regisseur. De enscenering van de vrouw die steevast als professor aangesproken wordt, is van zeer povere kwaliteit. Geïmproviseerde "fietsenrekken" die dienen als geestelijke gevangenis, jaren 70 neonlicht dat bovendien symbool zou moeten staan voor iets dat ik nog steeds niet begrepen heb. Kortom, de zangers maken de productie, maar worden niet ondersteund door de mise-en-scène en dat is jammer! Desalniettemin is deze Tristan und Isolde een zalige gebeurtenis waar ik nog vaak aan zal terugdenken, niet in het minst omwille van de unieke en betekenisvolle locatie!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...