Doorgaan naar hoofdcontent

Lorenzo Gatto en deFilharmonie - zaterdag 7 januari 2017 - De Roma Antwerpen

Het is ondertussen een fantastische traditie: de nieuwjaarsconcerten van deFilharmonie, met Philippe Herreweghe. Deze laatste maakt er gebruik van om zijn persoonlijke kijk, "musicologisch onderbouwd" natuurlijk (...met de nodige kwinkslagen en humor...) los te laten op het publiek. Resultaat is een publiek dat uitbarst in lachsalvo's én kan genieten van het mooiste dat er bestaat: muziek. Muziek die natuurlijk gekozen wordt in functie van de tijd van het jaar. De solist die dit jaar meewerkt aan het concert is Lorenzo Gatto, de violist die we niet meer kunnen wegdenken van de grote podia.


(c) Lorenzo Gatto

deFilharmonie opent met de ouverture van de Fledermaus, en dat is een succesvolle formule, natuurlijk. Deze ouverture wordt gevolgd door de Pizzicato Polka, en zo komen we binnen in de wereld van de nieuwjaarsmuziek. Daarna krijgen we de Alt-Wiener Tansweizen van Fritz Kreisler te horen. Lorenzo Gatto speelt Liebesfreud, Liebesleid en Schön Rosmarin. Herreweghe heeft uiteraard musicologisch onderzocht en vastgesteld dat deze Rosmarin de kapster was van keizerin Sissi... hilariteit alom! Niemand speelt Kreisler zoals Lorenzo Gatto dat doet! Fantastisch!

We krijgen nog enkele klassiekers van Johan Strauss ten gehore en dan komt Lorenzo Gatto terug op het podium voor de Méditation van Massenet, uit diens opera Thaïs. Het is een delicaat en zeer mooi stuk, dat voor kippenvel zorgt in het publiek. En de kers op de taart is wel de Introduction et rondo capriccioso in a van Camille Saint-Saëns. Dit technisch zeer moeilijke werk is in goede handen bij Lorenzo Gatto, die zoals steeds een enorm zuivere en precieze klank produceert. Hij speelt dit stuk zoals het hoort, met veel gevoel en doorleving. Het is het toppunt van de avond!

Ik ben erg blij dat ik getuige mocht zijn van dit aangename, grappige en supermooi uitgevoerde concert! Gelukkig nieuwjaar!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...