Doorgaan naar hoofdcontent

Ballet: East - Ballet van Vlaanderen - zaterdag 15 april 2017 - Opera Antwerpen

Zoals de meeste lezers van mijn blog wel weten ga ik sinds kort ook geregeld naar balletvoorstellingen. Zonder enige pretentie en zonder mijzelf voor te doen als een grote kenner van het genre, wil ik deze kunstvorm toch meer en meer een vaste plaats geven op mijn blog. Het hoort bij de zoektocht naar schoonheid die we als ieder mens toch wel maken!


(c) Filip Van Roe
De voorstelling "East" heeft een grote indruk op me gemaakt. Ze is onderverdeeld in drie choreografieën die alle drie een link hebben met wat wij het (Midden)-Oosten noemen. Er is Kaash van Akram Khan, een in Londen geboren choreograaf met roots in Bangladesh. Als tweede is er Secus, van Ohad Naharin, een Israëlisch choreograaf. De avond wordt afgesloten met het "Requiem" van Sidi Larbi Cherkaoui, de Belgische choreograaf met Marrokaanse roots. 

Wat deze drie choreografieën duidelijk allemaal op het agenda hebben staan, is het feit dat ze de nadruk leggen op het verbinden van mensen. Het verbinden door middel van bewegingstaal, het uitdrukken van emoties, het lichamelijk contact.

Bij Kaash komen we binnen in een decor van Anish Kapoor. Deze kunstenaar die ondertussen wereldberoemd is creëert een donkere ruimte die doorloopt tot in het oneindige. We ervaren een "zwart gat".  Het doet sterk denken aan Kapoors werk "At the edge of the world" (te bezichtigen in "Het Kanaal", bij Axel Vervoordt, te Wijnegem). Kaash is het eerste grote stuk van Khan. Hij heeft zich laten inspireren door het hindoeïsme, en in het specifiek door Shiva. We krijgen een wervelende opvolging van heel aparte bewegingen te zien. Ondersteund door de muziek van Nitin Sawhney belanden we in een soort trance.

Na Kaash, en een korte pauze is het de beurt aan Ohad Naharins choreografie. Met Secus belanden we in een andere wereld, veel gekleurder en op het eerste zicht "vrolijker" dan die van Kaash. Alle dansers dragen pastelkleurige shirts, en dat geeft een bijzonder mooi totaalbeeld. Ohan Naharin ontwikkelde de danstaal "Gaga", die ondertussen internationaal verspreid is. In het programmaboek lezen we dat "Gaga een manier is om je lichaam te bewegen en een toolbox te ontwikkelen die de dansers toestaat om voorbij zijn of haar limieten te gaan". We merken dat de dansers inderdaad een bijzonder expressieve taal hanteren die we niet dikwijls op die manier tegenkomen. In het stuk Secus zit ook een van de hoogtepunten van de avond: het duet met Philipe Lens en Juliano Nunes: zeer ontroerend, aangrijpend en een knap pamflet dat brandend actueel is, als je het mij vraagt.

Daarna komt het Hermesensemble in de orkestbak zitten onder leiding van Jan Schweiger, voor de uitvoering van het Requiem van Fauré, herwerkt door onze Vlaamse trots Wim Henderickx. Wat we te zien krijgen is adembenemend. Het koor, het kinderkoor en twee solisten van Opera Vlaanderen (Simon Schmidt en Amel Brahim-Jelloul) werken mee aan deze productie. We krijgen een sereen, prachtig gebed te horen én te zien. Het knappe aan dit werk is dat we steeds Fauré blijven horen. Wim Henderickx brengt ode aan een grootmeester! Bijzonder geslaagd, muzikaal, maar ook danstechnisch. Een prachtige choreografie, die hopelijk nog een lang leven beschoren is!

Als ik dit dan zie, ben ik enorm blij dat we zo een tof balletteam hebben in Antwerpen! Bravi!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...