Doorgaan naar hoofdcontent

Dagboek van een verdwenene - zaterdag 22 april 2017 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Dagboek van een verdwenene is een speciaal werk. Eigenlijk is het een liedcyclus die door Janáček geschreven werd als eerbetoon aan zijn minnares Kamila, die meer dan dertig jaar jonger was dan hijzelf. Die cyclus vertelt het verhaal van een dorpsjongen die verliefd wordt op een zigeunermeisje en alles opgeeft om haar te volgen. Muziektheater Transparant ensceneert deze cyclus, en dat op zich is echt een prachtig idee. Voor de regie tekent niemand minder dan Ivo van Hove.


(c) Jan Versweyveld
Het idee om deze liedcyclus van Janáček in scène te zetten is nieuw. Het werk is immers niet met dat doel geschreven. Toch slaagt Muziektheater transparant er in om een ronduit adembenemende voorstelling te maken waarin de sfeer van de liederen supergoed uitkomt. Daarenboven componeerde Annelies Van Parys enkele liederen als aanvulling op de liederen van de Tsjechische componist. Heel geslaagd!

Voor deze productie keert Ivo van Hove zich naar een decor waar we hem helemaal in herkennen. We bevinden ons in een huiskamer/bureau/camera obscura waarin alle intriges zich afspelen. In deze huis clos bevinden we ons voor de volledige duur van de voorstelling. De piano is het centrale meubelstuk.

Ed Lyon en Raphaële Nsunda Niuti zijn de zangers van dienst. Ed Lyon is een jonge Britse tenor wiens naam meer en meer opduikt in programmaboekjes van operahuizen. Zijn krachtige en rake stem is ideaal voor een productie als deze. Bovendien is hij een fantastisch acteur met een heel uitgesproken mimiek. De mezzosopraan heeft een bijzonder grote stem, en de flexibiliteit die ze in haar zang aan de dag legt is van hoog niveau. Verder is er ook nog Hugo Koolschijn, een rasacteur die de productie mee naar een hoog niveau tilt!

Dit is een ongelooflijke fijne voorstelling, die hopelijk nog zal terugkeren naar Antwerpen!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...