Toen Leonardo Garcia Alarcón enkele jaren geleden "Il diluvio universale" van Falvetti in deSingel dirigeerde werd ik omvergeblazen van verbazing. Wat een imposant, interessant en voortreffelijke uitgevoerd concert! Het zou enkele jaren duren vooraleer Garcia Alarcón terug in de deSingel zou verschijnen met zijn favoriete ensemble van weleer, de Cappella Mediterranea en het Choeur de Chambre de Namur. Ze brengen "Il dialogo del Nabucco" van dezelfde onderschatte barokcomponist: Michelangelo Falvetti.
Falvetti is een onderschat componist. Er zijn van deze zeventiende eeuwse componist zeven grote composities bekend. Het werk van Falvetti, zoals de Nabucco, wordt vaak omschreven als een verzameling van oratoria, maar eigenlijk is het nog te vroeg om van oratorium te spreken. Het genre stond tijdens het leven van deze componist nog niet helemaal op punt.
Toch merken we veel gelijkenissen met wat later een oratorium zou zijn. Nabucco is een werk voor solisten, orkest, en koor. Dialogen wisselen zich af met aria's en instrumentale gedeelten. Het is bijna een heuse opera.
De Cappella Mediterranea en het Choeur de Chambre de Namur hebben ervaring met Falvetti en dat vertaalt zich, samen met de schitterende dirigent die Alarcón is, in een prachtige voorstelling met een opeenvolging van hoogtepunten. Het publiek krijgt op het einde van de voorstelling de muzikanten zo ver om een encore op te voeren, wat hoogst ongebruikelijk is na dit soort van concerten. Het Singelpubliek wacht nu al vol ongeduld op de terugkomst van deze bijzondere schare muzikanten. Ik zal alvast van de partij zijn!
![]() |
(c) Leonardo Garcia Alarcón |
Falvetti is een onderschat componist. Er zijn van deze zeventiende eeuwse componist zeven grote composities bekend. Het werk van Falvetti, zoals de Nabucco, wordt vaak omschreven als een verzameling van oratoria, maar eigenlijk is het nog te vroeg om van oratorium te spreken. Het genre stond tijdens het leven van deze componist nog niet helemaal op punt.
Toch merken we veel gelijkenissen met wat later een oratorium zou zijn. Nabucco is een werk voor solisten, orkest, en koor. Dialogen wisselen zich af met aria's en instrumentale gedeelten. Het is bijna een heuse opera.
De Cappella Mediterranea en het Choeur de Chambre de Namur hebben ervaring met Falvetti en dat vertaalt zich, samen met de schitterende dirigent die Alarcón is, in een prachtige voorstelling met een opeenvolging van hoogtepunten. Het publiek krijgt op het einde van de voorstelling de muzikanten zo ver om een encore op te voeren, wat hoogst ongebruikelijk is na dit soort van concerten. Het Singelpubliek wacht nu al vol ongeduld op de terugkomst van deze bijzondere schare muzikanten. Ik zal alvast van de partij zijn!
Reacties
Een reactie posten