Doorgaan naar hoofdcontent

Leonardo Garcia Alarcón dirigeert Falvetti - vrijdag 28 april 2017 - deSingel

Toen Leonardo Garcia Alarcón enkele jaren geleden "Il diluvio universale" van Falvetti in deSingel dirigeerde werd ik omvergeblazen van verbazing. Wat een imposant, interessant en voortreffelijke uitgevoerd concert! Het zou enkele jaren duren vooraleer Garcia Alarcón terug in de deSingel zou verschijnen met zijn favoriete ensemble van weleer, de Cappella Mediterranea en het Choeur de Chambre de Namur. Ze brengen "Il dialogo del Nabucco" van dezelfde onderschatte barokcomponist: Michelangelo Falvetti.

(c) Leonardo Garcia Alarcón

Falvetti is een onderschat componist. Er zijn van deze zeventiende eeuwse componist zeven grote composities bekend. Het werk van Falvetti, zoals de Nabucco, wordt vaak omschreven als een verzameling van oratoria, maar eigenlijk is het nog te vroeg om van oratorium te spreken. Het genre stond tijdens het leven van deze componist nog niet helemaal op punt.

Toch merken we veel gelijkenissen met wat later een oratorium zou zijn. Nabucco is een werk voor solisten, orkest, en koor. Dialogen wisselen zich af met aria's en instrumentale gedeelten. Het is bijna een heuse opera.

De Cappella Mediterranea en het Choeur de Chambre de Namur hebben ervaring met Falvetti en dat vertaalt zich, samen met de schitterende dirigent die Alarcón is, in een prachtige voorstelling met een opeenvolging van hoogtepunten. Het publiek krijgt op het einde van de voorstelling de muzikanten zo ver om een encore op te voeren, wat hoogst ongebruikelijk is na dit soort van concerten. Het Singelpubliek wacht nu al vol ongeduld op de terugkomst van deze bijzondere schare muzikanten. Ik zal alvast van de partij zijn!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...