Doorgaan naar hoofdcontent

Openingsgala Antwerp Symphony Orchestra - vrijdag 29 september 2017 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Het Antwerp Symphony Orchestra heeft het nieuwe seizoen afgetrapt in stijl. Een nieuwe traditie is gezet: vanaf nu zal elk jaar een gala plaatsvinden, als eerste concert van het seizoen, met een grote stem als trekpleister. Voor de eerste keer was het de beurt aan divo Juan Diego Flórez, die het publiek naar zijn hand zet in een mooi, en soms vreemd gekozen programma.


(c) Juan Diego Flórez
Juan Diego Flórez breng Christopher Franklin mee als dirigent. Het is snel duidelijk dat deze twee al vaker hebben samengewerkt. Franklin is gewend om de toch wel kleinere stem van Flórez tot haar recht te laten komen door het orkest aan te manen niet té luid te spelen. Vooral in de eerste aria's die de tenor zingt is dat nodig. Mozart is niet de specialiteit van de Peruviaanse charmeur. Desondanks zijn feilloze techniek is zijn stem niet geschikt voor het Mozartiaanse genre. Het is pas bij Rossini dat we voelen dat Flórez hier beter in thuis is. Met een aria uit Il barbiere di Seviglia en uit Otello weet hij het publiek naar zijn had te zetten. Het orkest is in elk geval in topvorm!

Na de pauze komt Flórez' stem pas écht tot haar recht. Met enkele liederen van Leoncavallo bewijst hij dat hij "het" nog steeds kan. Hij aarzelt nu ook minder om enkele hoge noten toch te zingen, en niet te octaveren. Het is echter wel zo dat we aan bepaalde hoge noten gewend zijn, maar dat deze niet altijd in de partituur vermeld staan...

Als toegift horen we onder andere Granada, en ook enkele volksliederen, in het Spaans, waarbij (dom) Juan zichzelf begeleidt op gitaar. Het is eens iets helemaal anders, eigenlijk heel gewaagd, maar dik OK.

Leuk om eens een wereldster te horen op vijf minuten van huis. Een mooie traditie is vandaag begonnen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...