Doorgaan naar hoofdcontent

Pinocchio - woensdag 13 september 2017 - DeMunt/LaMonnaie

De Munt heropent haar deuren na jaren van geleuter, en een poging om haar voorstellingen te laten doorgaan in een zogezegd kwaliteitsvolle tent. Gelukkig is deze zwarte periode achter de rug, en is het nieuwe seizoen geopend in het gerestaureerde Muntgebouw. De productie die de spits mocht afbijten is "Pinocchio", waarbij Joël Pommerat voor de regie tekent. Philippe Boesmans zorgt voor de partituur en Patrick Davin dirigeert.


(c) Hofmann

Hedendaagse opera is niet altijd evident. Toch vind ik dat Philippe Boesmans ons in het verleden al bewezen heeft dat hedendaags klassiek ook mooi kan zijn. Hij bezorgt ons met Pinocchio een nieuwe interessante partituur, die meeslepend genoeg is, in combinatie met een donkere maar mooie regie van Joël Pommerat. 

De stemmen die het meest bijblijven in deze productie zijn ongetwijfeld die van Stéphane Degout, graag geziene gast in de Munt, en die van Marie-Eve Munger, die de rol van de fee voor zich neemt. Beiden onderscheiden ze zich van de rest van de cast door hun bijzondere projectie, articulatie en inlevingsvermogen. Stéphane Degout fungeert als verteller, moordenaar, circusdirecteur. Deze veelzijdigheid vinden we terug in zijn zang. Marie-Eve Munger geeft blijk van een enorme controle over haar stem, vooral in de hoogte.

Joël Pommerat kiest duidelijk voor de Disneyversie van het verhaal van Pinocchio. In het originele verhaal van Collodi pleegt Pinocchio namelijk zelfmoord op het einde van het verhaal. Niets daarvan bij Pommerat. We leven nog lang en gelukkig.

Deze productie is een succes, omdat ze feestelijk het nieuwe Muntgebouw heeft geopend, maar ook omdat ze boordevol mooie beelden zit. Vul dat alles aan met een schare fantastische zangers, en we kunnen alleen maar vaststellen dat Boesmans het weer gedaan heeft. Top!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...