Doorgaan naar hoofdcontent

Joy/B.R.I.S.A (ballet) - vrijdag 29 maart en zaterdag 30 maart 2019 - Ballet Vlaanderen (Antwerpen)

Ballet Vlaanderen zoekt Scandinavische sferen op. Dat is het minst wat je kan zeggen bij de beslissing om twee Zweedse choreografen centraal te stellen in hun programma dat deze dagen wordt gedanst in Antwerpen en daarna Gent. De eerste choreografie, "Joy", van Alexander Ekman drukt pure vreugde uit. Of althans stelt men zich kritisch de vraag hoe je echte vreugde kan uitdrukken en/of we kunnen "spelen" dat we vreugdevol zijn. De vraag wordt ook openlijk aan het publiek gesteld. Het stellen van die vraag is existentieel, en geeft grond aan het stuk, dat staat als een paal boven water. De tweede choreografie van de avond, B.R.I.S.A. van Johan Inger toont ons, met de nodige humor, en een doorgedreven stijl, de ontwikkeling van een zuchtje, tot een gigantische storm. De dansers snakken naar lucht, naar bevrijding, maar trotseren ook de tegenwind, met opgeheven hoofd, en soms moedeloos.


(c) repetitiefoto door Nicha Rodboon

"Joy" is vreugde. Zo letterlijk als het maar zijn kan, maar ook figuurlijk. De dansers drukken hun vreugde, oprecht of niet oprecht uit in een totale chaos, waarna er meer orde in het spel komt en de dames op spitzen een prachtige en krachtige choreografie dansen. Lara Fransen, en Nicha Rodboon, die ook al in mijn vorige recensie naar voren kwamen, blijven me het meeste bij. Wat een absolute power, wat een energie die deze twee dames de zaal in sturen. Ongelooflijk mooi!

Bij de mannen springt Philipe Lens direct in het oog. Hij wordt voorgesteld door de voice-over als een man die graag huppelt en springt. En dat is duidelijk. Deze jonge danser gebruikt al zijn kracht om een geloofwaardig personage neer te zetten. En dat lukt hem vanaf de eerste seconde. Gegniffel in de zaal om de bewegingen van deze topdanser!

Na de pauze staat B.R.I.S.A. op het programma. Daarin staat beweging en wind centraal. We maken kennis met kleine briesjes, maar ook met hevige storm. Dat alles vakkundig uitgebeeld door een schare topdansers. Voor deze choreografie zijn er twee casts voorzien.  Op vrijdag zag ik de ene, op zaterdag de andere. 

Bij de ene cast trekken Lara Fransen en Nicha Rodboon mijn aandacht. De poëzie waarmee deze twee danseressen aan de slag gaan is gewoonweg om bij weg te dromen. 
Samen met Nancy Osbaldeston en Shelby Williams verbeelden ze de schoonheid en de gruwel van de wind. En de vier mannen, Viktor Banka, Claudio Cangialosi, Matt Foley en Mikio Kato staan garant voor topniveau. Ze stellen me nooit teleur!

In de andere cast maken we kennis met Laurine Muccioli, Ruka Nakagawa (topdanseres, als je het mij vraagt!), Nicola Wills en Anastasia Paschali. Er is een andere energie dan in de eerste cast, maar anders wil niet zeggen slechter, uiteraard!

Bij de mannen zien we Brent Daneels, Philipe Lens, Morgan Lugo en Robbie Moore. Philipe Lens en Brent Daneels hebben een bijzonder inlevingsvermogen, dat in deze choreografie nogmaals sterk tot uiting komt. Ze kruipen zo in hun personage, dat het mij écht ontroert. En laat dat nu juist de kracht van dans zijn. Ontroeren, en meevoeren, naar een heel andere wereld. Al is het maar voor even. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...