Doorgaan naar hoofdcontent

Marie/Antoinette (Malandain Ballet Biarritz) - zaterdag 23 maart 2019 - Stadsschouwburg Antwerpen

Het Malandain ballet was terug te gast in Antwerpen na een succesvolle productie van Beauty and the Beast, die ik destijds niet gezien heb. Ik was benieuwd om het sinds twintig jaar bekende ensemble uit Biarritz aan het werk te zien. Zo gezegd, zo gedaan. In de Stadsschouwburg te Antwerpen bracht het ensemble een choreografie van Malandain op muziek van Haydn, met als thema het leven van dé mythe der Franse royals, Marie-Antoinette.


(c) Malandain Ballet

Het ensemble van het Malandain Ballet bestaat uit goeie dansers, zoveel is duidelijk. De openingscène, waarin het corps de ballet zorgt voor spektakel met een grote kader (waar overigens de rest van het podium mee uitgerust is (zie foto), zorgt voor een stemmige inzet. De solisten én de corps de ballet presteren op hoog niveau. En dat doet uiteraard plezier! Enkele mooie scènes wisselen mekaar af, en danstechnisch krijgen we erg mooie dingen te zien. 

Wat ik minder ok vond, is het orkest, La Passione, onder leiding van Paul Dinneweth. Het orkest, en vooral de vioolsectie laat teveel steken vallen. Het lijkt wel of ze nauwelijks gerepeteerd hebben, en dat vind ik eigenlijk erg jammer. Ongelijke passages, en weinig diepgang in de toch wel mooie muziek van Haydn, zorgen ervoor dat puur muzikaal gezien een zekere graad van saaiheid bereikt wordt. Dat is jammer. Ik weet niet of het de muziekkeuze op zich is, of de uitvoering ervan die maken dat de muziek me weinig kan bekoren.

Desalniettemin is het interessant om dit voor mij nieuwe ensemble eens aan het werk te zien, en ben ik er van overtuigd dat een andere kleurkeuze in de kostumering, een beter orkest en een betere zaal (de Stadsschouwburg blijft de slechtste zaal van het Westelijk halfrond) zouden zorgen dat het geheel gepimpt wordt. Waarom geen gastoptreden van dit ballet in de de gebouwen van Opera Vlaanderen? Het zou heel veel veranderen aan de indruk die dit ensemble op mij heeft achtergelaten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...