Doorgaan naar hoofdcontent

La juive - zondag 10 maart en woensdag 13 maart 2019 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

La juive, een opera van Fromental Halévy die in 1835 in première ging, is een monumentaal staaltje grand opéra. De opera is van in het begin niet onbesproken. De thematiek die bolstaat van de religieuze spanningen tussen joden en christenen, zorgde destijds voor heel wat controverse. Tot op vandaag blijft deze opera een delicate kwestie. Ooit werd dit werk zelfs verboden door de nazi's. Dat dit een aangebrand werk is, is dus duidelijk. Getuige daarvan de militaire bescherming en controle voor de deur van de opera in Antwerpen, enkele jaren geleden bij de Antwerpse première van deze productie. Anno 2019 herneemt Opera Vlaanderen deze regie van Peter Konwitschny.

(c) Opera Vlaanderen
Dat deze opera overloopt van religieuze symboliek, is een understatement. La juive vertelt het verhaal van de jodin Rachel (die in wezen als katholiek geboren werd, maar door de jood Eléazar werd geadopteerd en joods opgevoed), die verliefd wordt op Prins Léopold (die zich voordoet als Samuel, een jood, maar eigenlijk zelf christen is). We bevinden ons ten tijde van het Concilie van Konstanz, een periode waarin gemengde huwelijken tot de grootste taboes behoorden. Het verhaal eindigt dan ook zeer tragisch, Halévy doet de grandeur van de 19de-eeuwse opera alle eer aan. 

De stemmen van de avond zijn van topniveau. Eléazar wordt gezongen door Roy Cornelius Smith. Deze zanger heeft geen moeite met de zware rol. Hij katapulteert zijn stem de zaal in alsof het niets is. De rol van zijn dochter Rachel is weggelegd voor Corinne Winters. Deze sopraan is geknipt voor de rol, en slaat het publiek met verstomming bij haar doorleefde interpretatie van de eveneens zware rol van Rachel. Nicole Chevalier ontroert het publiek met haar grappige vertolking van de rol van Prinses Eudoxie. Ze weet als geen ander hoe ze het publiek op haar hand moet krijgen. Enea Scala verzorgt de rol van Prins Léopold en doet dit met verve. Ik hou enorm van zijn timbre. Daarnaast is er nog Brogni, gezongen Riccardo Zanellato: eveneens een topprestatie.

De productie van Konwitschny is er een die je moet meemaken. De zangers van het koor, die een glansrol vertolken in deze productie en, zoals we gewend zijn, op topniveau presteren, begeven zich in de zaal, tussen de mensen, en laten het publiek deel uitmaken van de enscenering. Heel leuk om mee te maken!

Eén minpunt aan deze productie is het lawaai van dirigent Antonino Fogliani. Hij berispt orkestleden op een ongemanierde wijze, begint lijnen mee te zingen, snuift en kucht. Het is als publiek écht niet aangenaam, en zelfs ongemakkelijk om hem bezig te zien tegen zijn orkest. Dat orkest, en dat moet gezegd, presteert op topniveau. Maar laat ons zeggen dat ik niet in de muzikanten hun plaats zou willen zijn. Voor hen is dit geen aangenaam avondje opera, maar lijkt het mij eerder een stressmoment.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...