Doorgaan naar hoofdcontent

Jussens and friends - maandag 22 april 2019 - Tivoli Vredenburg Utrecht (Nederland)

Arthur en Lucas Jussen treden tegenwoordig veelvuldig op in het buitenland. Van Frankrijk tot Zuid-Korea, geen podium is hen onbekend. Het wordt daardoor moeilijker om hen heel vaak aan het werk te zien in onze regio, maar dat maakt het weerzien des te mooier!  Zoals de traditie het ondertussen wil, nodigen ze op paasmaandag enkele muzikale vrienden uit voor een twee uur durend concert, met een wel heel persoonlijke touch! De twee broers weten telkens weer een erg boeiend programma samen te stellen.

(c) Lucas en Arthur Jussen
Lucas en Arthur Jussen hebben voor deze editie van hun paasmaandagconcert gekozen voor vier vrienden, zeg gerust rising stars met heel uiteenlopende disciplines: Dominique Vleeshouwers is gespecialiseerd in slagwerk, Cameron Shahbazi is contratenor, Mohammed Hiber speelt viool, en dan is er Laura Szabó, een uiterst begaafde celliste.

De Jussens openen het concert met de Sonate in D voor twee piano's (KV 448) van Mozart. Hun fijngevoeligheid zorgt voor een heel mooi gebalanceerd en gearticuleerde uitvoering van deze sonate.

Die fijngevoeligheid wordt verdergezet met enkele stukjes van Pergolesi, Marcello, Paisiello, en Giordani, waarbij Cameron Shahbazi laat horen wat voor een begaafd zanger hij wel is. Zijn sonore stem draagt goed door de ruimte van de zaal, en is bijzonder kleurrijk. Zowel in de hoogte als in de laagte weet hij het juiste timbre te bereiken. 

Het deel voor de pauze wordt afgesloten met een pianotrio van Schubert (nocturne). Dit is het volgende hoogtepunt op het programma!

Na de pauze volgt Debussy, met de Six épigraphes antiques. Dit prachtige werk wordt zo mooi uitgevoerd door de twee broers, dat ik me niet van de indruk kan ontdoen dat vele mensen in de zaal écht ontroerd zijn. Het is dan ook prachtige muziek, die jammer genoeg veel te weinig wordt opgevoerd. Gelukkig hebben de Jussens er aandacht voor!

En dan is het de beurt aan Dominique Vleeshouwers, die enkele stukken speelt van Asperghis en Xenakis. Ondanks mijn vele concertbezoeken, is het mij nog niet vaak gelukt om soloslagwerk van zo dichtbij mee te maken, en dat is een openbaring. Het is erg duidelijk dat Vleeshouwers een grote carrière aan het maken is, en dat is helemaal verdiend!

Het concert wordt afgesloten met de Vier jaargetijden in Buenos Aires voor pianotrio, van Astor Piazzolla. Als er één sfeerschepper is, dan is dat wel Piazzolla... en als je daar dan een pianotrio van dit formaat aan toevoegt, dan krijg je vuurwerk, wees daar maar zeker van!

Arthur en Lucas Jussen weten hun publiek te beroeren door het maken van intelligente, evenwichtige en juiste keuzes. Daarbij geholpen door hun muzikale vrienden, bereiken ze ook dit keer weer een topniveau. Bravi!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...