Doorgaan naar hoofdcontent

Alexandre Kantorow speelt een recital en het 4de pianoconcerto van Beethoven

Alexandre Kantorow is geen onbekende meer in het klassieke muziekmilieu. Zijn overwinning in het Tsjaikovskiconcours zorgde voor een extra boost in zijn carrière en het staat vast dat deze pianist een graag geziene gast is en wordt op de klassieke podia wereldwijd. Voor het concert in Lille werkte hij samen met het Orchestre de Douai onder leiding van Jean-Jacques Kantorow, jawel, de vader van.... Het wordt een heel interessante concertavond omdat deze anders opgebouwd is dan wat we gewend zijn: voor de pauze geeft Alexandre Kantorow een solorecital. Na de pauze speelt hij samen met het orkest het vierde pianoconcerto van Beethoven.

(c) Jean-Baptiste Millot
Het recital voor de pauze draait rond drie componisten: Brahms, Chopin en Beethoven. De eerste Rapsodie, opus 79 komt als eerste aan de beurt. Kantorow dartelt door dit prachtige werk met zijn specifieke en adembenemende toucher. Het is een mooie opener voor wat volgt.

De Fantasie in fa klein, opus 49 van Chopin is het tweede werk op het programma. Ook daar geeft Alexandre Kantorow blijk van een grote maîtrise. De klankkleuren die hij tevoorschijn tovert uit de piano zijn zeer divers, zonder over te gaan in excessen. Deze pianist houdt zich aan de juiste sfeer die een componist als Chopin zo mooi kan schetsen.

Het eerste deel eindigt met de tweede sonate van Beethoven in la groot opus 2. Alexandre Kantorow speelt dit werk vooral heel eerlijk. Zonder teveel gedoe horen we een Beethoven zoals we die willen horen: solide waar het hoort, en gevoelig indien nodig.

Na de pauze treedt het Orchestre de Douai aan onder leiding van Jean-Jacques Kantorow, die met vaste hand de leiding neemt, en op dezelfde golflengte zit met zijn zoon aan de piano. Ik word vooral ontroerd door de uitvoering van het adembenemende tweede deel, de andante con moto, waarin Alexandre Kantorow speelt met schakeringen in kleur en volume.

Het format van dit concert is eigenlijk bijzonder interessant, omdat je zo de solist leert kennen in een breder perspectief. Dat Alexandre Kantorow op het einde nog twee toegiften speelt, is de kers op de taart: de finale van L'oiseau de feu van Stravinsky, en de aartsmoeilijke Chasse-neige van Liszt doen het publiek rechtveren uit hun zitje. Deze pianist gaat een mooie toekomst tegemoet!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...