Rusalka is de ideale opera om tijdens de kerstperiode op te voeren. Het bekende verhaal van de zeemeermin die haar stem moet afgeven aan de boze zeeheks, in ruil voor haar staart tegen een paar menselijke benen, om zo bij haar prins te kunnen zijn, is in ons collectief geheugen gegrift, zij het niet in een aangepaste, zachtgemaakte versie van Walt Disney. Alan Lucien Øyen, een Noorse regisseur en choreograaf maakt voor de gelegenheid een Rusalka die een streling is voor oog en oor. Een abstract en sober decor, aangevuld met een mooie choreografie van dansers van Ballet Vlaanderen die de hoofdpersonages verdubbelen en volgen, zorgt voor een sprookjesachtige opera-avond.
De Litouwse dirigente Giedré Šlekytė dirigeert met vaste hand en geeft blijk van een grote kennis van deze opera. Ze weet de juiste accenten te leggen in de muziek van Dvořák, en ondersteunt zo de solisten op de goede manier.
Pumeza Matshikiza zingt Rusalka met verve. Ik kende deze zangeres nog niet, maar ik moet zeggen dat ze wel indruk op me heeft gemaakt! De prins werd op de première gezongen worden Kyungho Kim, en niet onverdienstelijke zanger die naar mijn aanvoelen soms wat te clean overkomt. Hij mocht gerust wat meer uit zijn pijp komen! En wie zeker opvalt bij de solisten is de buitenlandse prinses, vertolkt door Karen Vermeiren. Het is haar rol-en huisdebuut en dat gaat niet onopgemerkt voorbij! Wat een buitengewone zangeres is zij! Wanneer zij op het podium staat en zingt, is het publiek verzekerd van kippenvel! Karen Vermeiren is het levende bewijs van "talent van eigen bodem". Misschien moeten operadirecteurs maar eens wat meer rondkijken in het Belgische landschap! Ik vind het zo goed dat er in deze productie heel wat Vlaamse zangers te horen zijn. In de andere cast van deze productie zingt Tineke Van Ingelgem de rol van Rusalka en ook Annelies Van Gramberen is in deze productie aanwezig als eerste Bosnimf. Zij doet dat trouwens ook geweldig!
Het orkest is in topvorm en bij de dansers vallen voor mij Shelby Williams, Lara Fransen en Matt Foley op. Ook de prestatie van Morgan Lugo gaat niet onopgemerkt voorbij.
Wat deze opera helemaal afmaakt is het sobere houten decor, waarvoor applaus aan de decorafdeling. Het houten skelet, dat voor vele mensen iets anders uitbeeldt: een walvis, een golf, een zee, ... is zo een streling voor het oog, dat er niet meer nodig is dan alleen dat om sfeer te creëren.
Deze productie van Rusalka is een hele mooie voorstelling, die de prachtige opera die Dvořák schreef helemaal tot zijn recht doet komen!
![]() |
(c) Filip Van Roe |
De Litouwse dirigente Giedré Šlekytė dirigeert met vaste hand en geeft blijk van een grote kennis van deze opera. Ze weet de juiste accenten te leggen in de muziek van Dvořák, en ondersteunt zo de solisten op de goede manier.
Pumeza Matshikiza zingt Rusalka met verve. Ik kende deze zangeres nog niet, maar ik moet zeggen dat ze wel indruk op me heeft gemaakt! De prins werd op de première gezongen worden Kyungho Kim, en niet onverdienstelijke zanger die naar mijn aanvoelen soms wat te clean overkomt. Hij mocht gerust wat meer uit zijn pijp komen! En wie zeker opvalt bij de solisten is de buitenlandse prinses, vertolkt door Karen Vermeiren. Het is haar rol-en huisdebuut en dat gaat niet onopgemerkt voorbij! Wat een buitengewone zangeres is zij! Wanneer zij op het podium staat en zingt, is het publiek verzekerd van kippenvel! Karen Vermeiren is het levende bewijs van "talent van eigen bodem". Misschien moeten operadirecteurs maar eens wat meer rondkijken in het Belgische landschap! Ik vind het zo goed dat er in deze productie heel wat Vlaamse zangers te horen zijn. In de andere cast van deze productie zingt Tineke Van Ingelgem de rol van Rusalka en ook Annelies Van Gramberen is in deze productie aanwezig als eerste Bosnimf. Zij doet dat trouwens ook geweldig!
Het orkest is in topvorm en bij de dansers vallen voor mij Shelby Williams, Lara Fransen en Matt Foley op. Ook de prestatie van Morgan Lugo gaat niet onopgemerkt voorbij.
Wat deze opera helemaal afmaakt is het sobere houten decor, waarvoor applaus aan de decorafdeling. Het houten skelet, dat voor vele mensen iets anders uitbeeldt: een walvis, een golf, een zee, ... is zo een streling voor het oog, dat er niet meer nodig is dan alleen dat om sfeer te creëren.
Deze productie van Rusalka is een hele mooie voorstelling, die de prachtige opera die Dvořák schreef helemaal tot zijn recht doet komen!
Reacties
Een reactie posten