Doorgaan naar hoofdcontent

Orkest van Opera Vlaanderen speelt Brucker 7 - zaterdag 28 mei 2022 - De Singel Antwerpen

Voor mij blijven de symfonieën van Bruckner vrij onbekend terrein, alvast als het gaat over "live" opvoeringen. Desondanks hun grote bekendheid, en hun onnoemelijk belang in de klassieke muziekgeschiedenis, vind ik dat ze in onze contreien te weinig worden opgevoerd. Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat het doorgaans lange werken zijn die veel concentratie vergen van het publiek, en dat ze door hun lengte moeilijk toelaten om nog andere dingen te programmeren binnen hetzelfde concert. Het lijkt wel heiligschennis om Brucker te "combineren" met andere werken binnen een avondprogramma. Het is voor mij nog maar de vierde keer om een volledige Brucknersymfonie live te beluisteren. Gelukkig is er het orkest van Opera Vlaanderen onder leiding van Alexander Joel om de uitvoering van Bruckners 7de symfonie voor het publiek waar te maken. 


(c) Alexander Joel

Alexander Joel klikt met het orkest, dat is duidelijk van in het begin. De zevende symfonie van Bruckner is niet zijn meest eenvoudige. Ik geef toe dat het een inspanning vraagt om de muziek te doorgronden, en de soms lang uitgesponnen lijnen zijn niet altijd even makkelijk te volgen. Desondanks de moeilijkheidsgraad van de symfonie slagen Alexander Joel en zijn orkest erin de gelaagdheid van het orkest goed naar boven te laten komen. Elk instrument komt tot zijn recht en we horen in het tweede deel zelfs de Wagnertuba's, zoals die door Wagner werden gebruikt in de "Ring". Een unieke kans om dit prachtig instrument nog eens aan het werk te horen. Het combineert eigenlijk twee instrumenten: de tuba en de hoorn. 


De Wagnertuba's worden gebruikt in het tweede deel van de symfonie, in het Adagio, dat Brucker heeft opgedragen aan Richard Wagner, omdat deze laatste gestorven is op het moment dat Bruckner bezig was met deze zevende symfonie. Dit Adagio is erg mooi, maar veeleisend voor zowel de muzikanten als het publiek. Alexander Joel slaagt erin het geheel boeiend te houden zonder te vervallen in te trage clichés.

Het is leuk om het orkest van Opera Vlaanderen eens aan het werk te horen in een symfonisch programma, en dat smaakt naar meer. Het is wel echt duidelijk dat dit een groot orkest is, dat een enorme sprong voorwaarts gemaakt heeft in het afgelopen decennium. En zo kan ik weer trots zijn op mijn favoriete operahuis!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...