Doorgaan naar hoofdcontent

Orkest van Opera Vlaanderen speelt Brucker 7 - zaterdag 28 mei 2022 - De Singel Antwerpen

Voor mij blijven de symfonieën van Bruckner vrij onbekend terrein, alvast als het gaat over "live" opvoeringen. Desondanks hun grote bekendheid, en hun onnoemelijk belang in de klassieke muziekgeschiedenis, vind ik dat ze in onze contreien te weinig worden opgevoerd. Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat het doorgaans lange werken zijn die veel concentratie vergen van het publiek, en dat ze door hun lengte moeilijk toelaten om nog andere dingen te programmeren binnen hetzelfde concert. Het lijkt wel heiligschennis om Brucker te "combineren" met andere werken binnen een avondprogramma. Het is voor mij nog maar de vierde keer om een volledige Brucknersymfonie live te beluisteren. Gelukkig is er het orkest van Opera Vlaanderen onder leiding van Alexander Joel om de uitvoering van Bruckners 7de symfonie voor het publiek waar te maken. 


(c) Alexander Joel

Alexander Joel klikt met het orkest, dat is duidelijk van in het begin. De zevende symfonie van Bruckner is niet zijn meest eenvoudige. Ik geef toe dat het een inspanning vraagt om de muziek te doorgronden, en de soms lang uitgesponnen lijnen zijn niet altijd even makkelijk te volgen. Desondanks de moeilijkheidsgraad van de symfonie slagen Alexander Joel en zijn orkest erin de gelaagdheid van het orkest goed naar boven te laten komen. Elk instrument komt tot zijn recht en we horen in het tweede deel zelfs de Wagnertuba's, zoals die door Wagner werden gebruikt in de "Ring". Een unieke kans om dit prachtig instrument nog eens aan het werk te horen. Het combineert eigenlijk twee instrumenten: de tuba en de hoorn. 


De Wagnertuba's worden gebruikt in het tweede deel van de symfonie, in het Adagio, dat Brucker heeft opgedragen aan Richard Wagner, omdat deze laatste gestorven is op het moment dat Bruckner bezig was met deze zevende symfonie. Dit Adagio is erg mooi, maar veeleisend voor zowel de muzikanten als het publiek. Alexander Joel slaagt erin het geheel boeiend te houden zonder te vervallen in te trage clichés.

Het is leuk om het orkest van Opera Vlaanderen eens aan het werk te horen in een symfonisch programma, en dat smaakt naar meer. Het is wel echt duidelijk dat dit een groot orkest is, dat een enorme sprong voorwaarts gemaakt heeft in het afgelopen decennium. En zo kan ik weer trots zijn op mijn favoriete operahuis!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...