Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki in recital - vrijdag 13 mei 2022 - Théâtre des Champs-Elysées - Parijs (Frankrijk)

In het kader van zijn tournee met het programma "Poèmes de la nuit", strijkt Jan Lisiecki ook neer in het Théâtre des Champs-Elysées, in het hartje van Parijs. Deze concertzaal mag op zijn minst legendarisch genoemd worden. Alle grote namen uit de klassieke muziekwereld hebben er opgetreden of zullen er nog optreden, getuigen daarvan de vele portretten die in de majestueuze inkomhal aan de muren prijken. Ook de vele affiches aan de gevel van het gebouw die reclame maken voor komende concerten tonen ons hoe legendarisch deze zaal wel moet zijn. Voor mij was het een unieke kans om deze concertzaal eens langs de binnenkant te bekijken en te merken hoe deze zaal "ademt". Elke beweging die je er maakt is hoorbaar, mensen doen zoveel moeite om stil te zijn, en soms hoor je de metro onder de zaal stuiven. Jan Lisiecki laat zich hierdoor in elk geval niet uit zijn lood slaan en geeft een recital dat haast te mooi is om op papier neer te schrijven.

(c) Christoph Koestlin

In november 2021 was ik getuige van het programma "Poèmes de la nuit" in het statige Konzerthaus in Wenen. (Het verslag daarover vind je hier). Ik stelde toen al vast dat dit prachtige recital met zo een geniaal idee is samengesteld, en ik was dan ook erg benieuwd naar de ontwikkeling ervan in de toekomst. Het idee dat ik toen kreeg om naar Parijs te reizen om dit recital nogmaals te horen, heb ik mij nog geen seconde beklaagd. Ik stel vast dat het programma nog meer vorm heeft gekregen, nog meer vrijheid, en dat Lisiecki meer dan ooit de vleugels neemt om zijn interpretatie van Chopin op de planken te zetten, en een plaats te geven in de klassieke muziekwereld.


We krijgen vooral nocturnes te horen, soms afgewisseld met een étude. Op het eerste zicht is dat een gewaagde combinatie, maar het werkt. Lisiecki, die via het programmaboek vriendelijk vraagt om niet te applaudisseren tussen de verschillende werken, dwingt zijn publiek tot luisteren. Elk detail is hoorbaar, elke nuance voel je. En laat dat nu de sterkte zijn van Jan Lisiecki: nuances leggen, accenten durven leggen, en vooral: zijn eigenheid bewaren en Chopin spelen zoals niemand het hem voordeed.

Dat Jan Lisiecki een van mijn absolute topfavorieten blijft, daar is geen twijfel over. Wat zou het fijn zijn om dit recital nog eens te horen. Laat die muziekreisjes maar komen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...