Doorgaan naar hoofdcontent

Simon Höfele speelt Hummel met de Nordwestdeutsche Philharmonie - maandag 12 december 2022 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Zoals de afgelopen jaren vaak gebleken is, programmeert de organisatie Cofena niet eender wie voor haar concerten. Ook voor het concert op 12 december werd alles uit de kast gehaald om weer een prachtige avond te kunnen bezorgen aan het publiek. Niemand minder dan Simon Höfele -de jonge trompettist die we zonder twijfel een ster van zijn generatie mogen noemen- kwam naar Antwerpen voor het Trompetconcerto van Hummel. Hij speelde dit samen met de Nordwestdeutsche Philharmonie onder leiding van  de topdirigent Andrew Gourlay.


(c) Simon Höfele

Als ouverture van de avond werd gekozen voor de ouverture van "Willem Tell", gecomponeerd door Rossini. Deze ouverture bevat enkele passages die heel bekend zijn bij het voltallige publiek, en de verleiding is groot om mee helemaal uit de bol te gaan met de aanstekelijke ritmes en bombastische uitspattingen, maar het publiek blijft kalm en houdt haar adem in om dan los te barsten in een groot applaus. Dat applaus is helemaal terecht, want Andrew Gourlay is een ongelooflijk dirigent die de Nordwestdeutsche Philharmonie laat schitteren.

Hierop volgt het Trompetconcerto van Hummel, met solist Simon Höfele. Deze Duitse trompettist is uniek in zijn soort. Hij heeft zijn sporen verdiend op de grootste podia in de wereld, en is niet alleen een begenadigd muzikant, maar ook fotograaf en barista. Hij toont ons in het prachtige concerto van Hummel hoe mooi de trompet als solo-instrument kan zijn. Het is geweldig om de trompet eens te horen in de glansrol die ze verdient, en we zijn dan ook enorm verwend om een van de beste trompettisten van het moment te mogen horen en zien optreden. Simon Höfele laat ons kennismaken met zijn doorleefd en soepel trompetspel. Ik ben onder de indruk van de snelheid van de "loopjes" die hij moet maken in dit toch wel soms ingewikkeld concerto. Voor mij is het in elk geval een openbaring om de trompet eens te horen op zo een hoog niveau.

Na de pauze volgt de 6de symfonie van Bruckner. Deze fenomenale symfonie is een hoogtepunt  uit het oeuvre van Bruckner en laat weinig mensen onberoerd. De trage beweging uit dit werk is van de grootste schoonheid. Andrew Gourlay gidst het orkest door deze lange en moeilijke partituur. Het oordeel van het publiek is uitermate positief. Een minutenlang applaus brengt ons weer met onze voeten op de grond. 

Cofena deed het weer, en daar mogen we enorm blij om zijn!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...