Doorgaan naar hoofdcontent

Ballet Pite/Spivey/Forsythe - zondag 4 juni 2023 - Ballet Vlaanderen (Antwerpen)

De nieuwe productie voor Ballet Vlaanderen is een drieluik. Drie generaties van choreografen worden verenigd in één avond, en dat belooft vuurwerk. We krijgen werk te zien van William Forsythe, Crystal Pite en Jermaine Spivey. De eerste twee choreografen hebben mijn hart gestolen. De derde jammer genoeg niet. 

(c) Filip van Roe

De choreografie van William Forsythe, getiteld "One flat thing" is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Een hele reeks tafels staan opgesteld op het podium en worden door de dansers op hun plaats gezet. Alles gaat zeer snel, het lijkt wel een TGV die voorbijraast. Nadat de tafels op hun plaats staan, voeren de dansers een immens ingewikkelde choreografie uit tussen, op en onder de tafels. Het is een staaltje vakmanschap, want het lijkt me alles behalve evident om op zo weinig ruimte te bewegen, en te vermijden dat je gekwetst geraakt door één van de tafels. Ongelooflijk bruisend werk dat nog lang zal nazinderen!

Het werk van Crystal Pite, de "Ten Duets on a them of Rescue" blijft toch wel echt een coup de coeur voor mij. De duetten tussen de verschillende dansers, die zo mooi het aantrekken en afstoten tussen twee geliefden uitdrukken, gaan door merg en been. Met slechts enkele eenvoudige spots, en prachtige bewegingen slagen de dansers erin een heel apart universum te creëren. Fantastisch uitgevoerd!

En dan is er, jammer genoeg, het werk van Jermaine Spivey. Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel respect ik heb voor de dansers die dit werk hebben moeten uitvoeren. Zij kwijten zich prima van hun taak! Maar inhoudelijk stelt die werk echt niets voor. Een uur geroep en getier op de scène, wat gezwaai met bordjes tekst, niemand snapt er iets van, er is kop noch staart aan te krijgen. Deze choreografie verdwijnt in het niets bij de twee andere werken van de avond!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...