Doorgaan naar hoofdcontent

The Rape of Lucretia - International Opera Academy - Opera Vlaanderen - 8 juni 2023 - Theater 't Eilandje (Antwerpen)

The Rape of Lucretia van Benjamin Britten is een kameropera die niet zo vaak wordt opgevoerd. Her en der zie je wel eens een programmatie van dit werk, maar voor mij was het de eerste keer om het eens live te horen. En daar was ik blij om, want ik was al lang aan het denken dat het toch wel tijd werd om deze opera eens te kunnen meemaken. De International Opera Academy werkt samen met Opera Vlaanderen om dit project mogelijk te maken.


(c) Koen Broos

Het werk van Benjamin Britten is niet evident. Het vraagt heel wat coördinatie van alle muzikanten. Voor de gelegenheid zit het orkest (Spectra) achteraan op de scène, onder leiding van Filip Rathé. De regie van het werk is in handen van Carlos Wagner, die het geheel situeert in een ziekenhuis.

Wat de regie betreft: die is uiterst origineel. De fameuze verkrachtingsscène waar de hele opera om draait wordt op een hele originele manier in beeld gebracht. Geen evidentie!

Muzikaal is er veel te zeggen: de balans tussen het orkest achteraan en de zangers vooraan is perfect. Alle zangers doen hun uiterste best om het beste van zichzelf te geven, maar ik merk toch wel een zekere terughoudendheid bij de mannenstemmen. Het kan aan een gebrek aan ervaring liggen, maar ik heb de indruk dat sommige zangers zich heel erg inhielden, en dat is net bij Britten een probleem. Britten is een componist wiens muziek je eigenlijk moet uit"spuwen" om het cru te zeggen, en dat tikkeltje agressiviteit ontbreekt bij enkele zangers.

Desondanks dat kleine minpunt is het een heel aangename voorstelling en ben ik erg blij dat ik de voorstelling gezien heb!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...