Doorgaan naar hoofdcontent

The Rape of Lucretia - International Opera Academy - Opera Vlaanderen - 8 juni 2023 - Theater 't Eilandje (Antwerpen)

The Rape of Lucretia van Benjamin Britten is een kameropera die niet zo vaak wordt opgevoerd. Her en der zie je wel eens een programmatie van dit werk, maar voor mij was het de eerste keer om het eens live te horen. En daar was ik blij om, want ik was al lang aan het denken dat het toch wel tijd werd om deze opera eens te kunnen meemaken. De International Opera Academy werkt samen met Opera Vlaanderen om dit project mogelijk te maken.


(c) Koen Broos

Het werk van Benjamin Britten is niet evident. Het vraagt heel wat coördinatie van alle muzikanten. Voor de gelegenheid zit het orkest (Spectra) achteraan op de scène, onder leiding van Filip Rathé. De regie van het werk is in handen van Carlos Wagner, die het geheel situeert in een ziekenhuis.

Wat de regie betreft: die is uiterst origineel. De fameuze verkrachtingsscène waar de hele opera om draait wordt op een hele originele manier in beeld gebracht. Geen evidentie!

Muzikaal is er veel te zeggen: de balans tussen het orkest achteraan en de zangers vooraan is perfect. Alle zangers doen hun uiterste best om het beste van zichzelf te geven, maar ik merk toch wel een zekere terughoudendheid bij de mannenstemmen. Het kan aan een gebrek aan ervaring liggen, maar ik heb de indruk dat sommige zangers zich heel erg inhielden, en dat is net bij Britten een probleem. Britten is een componist wiens muziek je eigenlijk moet uit"spuwen" om het cru te zeggen, en dat tikkeltje agressiviteit ontbreekt bij enkele zangers.

Desondanks dat kleine minpunt is het een heel aangename voorstelling en ben ik erg blij dat ik de voorstelling gezien heb!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...