Doorgaan naar hoofdcontent

Fledermaus Forever - Muziektheater Transparant en Les Âmes perdues - zaterdag 19 augustus - Oud Slachthuis (Lange Lobroekstraat, Antwerpen)

"Die Fledermaus" van Johann Strauss jr. kan met een gerust hart de belangrijkste operette genoemd worden die ooit gecomponeerd werd. Het stuk wordt opgebouwd rond een bal dat georganiseerd wordt door prins Orlofsky, en waar alle dolkomische personages in de entourage van Dr. Eisenstein, het koste wat het kost, naartoe willen. Regisseur Tom Goossens, die ondertussen geen onbekende meer is op het operapodium, slaagt erin om samen met Muziektheater Transparant en Les Âmes perdues een supergrappige voorstelling te creëren op basis van de Fledermaus, waarin alle gekheid op een stokje ook een gevoelig kantje krijgt.

(c) Olympe Tits


Het concept van deze voorstelling is als volgt: een theatertroep voert naar jaarlijke gewoonte de operette "Die Fledermaus" uit. We volgend de troep gedurende enkele jaren, en elk jaar opnieuw wordt er gediscussieerd over het verdelen van de rollen. Eigenlijk krijgen we dus een soort "theater in het theater", waarbij we een kijk krijgen, ten eerste achter de schermen, en ten tweede in het wel en wee van de acteurs, die moeite hebben om die Fledermaus op de Bühne te zetten. In het begin loopt alles nog redelijk vlot, maar naar het einde toe komt de gevoeligheid van de acteurs bovendrijven, en beginnen we enkele barstjes te merken in het schijnbaar perfecte acteursleventje van de personages in kwestie. Het wordt duidelijk dat de motivatie om nog verder te doen slinkt, en wat dolkomisch was in het begin, wordt op het einde bijna droevig.

Tom Goossens slaagt er weer in om een prachtige voorstelling op poten te zetten, mede omwille van zijn samenwerking met Muziektheater Transparant en muziektheatercollectief Les Âmes Perdues. Deze laatsten zorgen voor zeer leuke arrangementen van de muziek van Johann Strauss jr., op piano, cello en accordeon. Tom Goossens en Mitch Van Landeghem zorgen voor een bruisende (en rijmende!) tekst die het geheel nog meer glans en diepgang geven!

De locatie van de voorstelling, een oud slachthuis in Antwerpen, geeft extra dimensie aan de tragiek die eigenlijk in het stuk verwerkt zit. We leren eens te meer appreciëren dat aan alle schone schijn die dagelijks op ons afgevuurd wordt, een ruw kantje zit. Tom Goossens en zijn ploeg tonen met deze voorstelling aan dat niets is wat het lijkt. En dat is mooi.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...