Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Jean Rondeau (voor Laus Polyphoniae) - vrijdag 25 augustus 2023 - AMUZ Antwerpen

In de 16 en de 17de eeuw was de familie Ruckers uit Antwerpen zowat de belangrijkste producent van klavecimbels, maar ook van een instrument dat voor mij helemaal nieuw was: het virginaal. Het virginaal lijkt op een klavecimbel maar zit anders in mekaar: per noot is er maar één snaar, en de snaren bevinden zich in een rechthoekige klankkast. Oorspronkelijk legden muzikanten het virginaal op hun schoot, pas later werden er "onderstellen" voor gebouwd. De ondertussen wereldvermaarde Jean Rondeau is de geknipte persoon voor een heel intiem laatavondconcert bij AMUZ in het kader van Laus Polyphoniae.


(c) Jean Rondeau

Jean Rondeau speelt voor de gelegenheid op twee instrumenten. Eén van deze twee is een heel opvallend instrument, want het is een zogenaamd "Moeder- en kindvirginaal". Het is een typische uitvinding van de familie Ruckers: het instrument bevat een virginaal én een tweede klavier dat simultaan mee beweegt, en dat eventueel ook gewoon opgeborgen kan worden.

Het programma is opgebouwd rond Engelse componisten/viriginalisten die in Antwerpen zeer bekend werden, zoals Bull en Philips, maar Rondeau speelt ook werken van Vlaamse componisten zoals Cornet. Ik moet zeggen dat deze componisten absoluut nieuw zijn voor mij, maar ik vind het echt een ongelooflijke ontdekking om dankzij Laus Polyphoniae kennis te maken met het viriginaal, en de absoluut kleurrijke muziek die er voor geschreven is. Voor mij was dit concert echt een eye-opener, en net zoals het concert van Stile Antico een stimulans om me meer te verdiepen in de oudere muziek. Wordt ongetwijfeld vervolgd!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...