Werther, dé opera van Massenet is een van die opera's waar ik slechts enkele aria's van kende, maar die ik nog nooit integraal had gehoord. Daarom was ik heel blij dat op het programma van de Bregenzer Festspiele plaats werd gemaakt voor dit werk, opgevoerd door de jonge leden van de Operastudio van de Bregenzer Festspiele, waar dit jaar ook drie Nederlandstalige zangers deel van uitmaakten! De Studio geeft hen de gelegenheid om een topwerk in de ideale omstandigheden te kunnen uitvoeren voor een doorgaans geïnteresseerd en enthousiast publiek. Een reden te meer voor mij om naar Bregenz te trekken om dit alles met eigen ogen en oren te aanschouwen!
(c) Bregenzer Festspiele/Karl Forster |
Het libretto van Werther is gebaseerd op de briefroman "Die Leiden des jungen Werther" van Johann Wolfgang von Goethe. Na het verschijnen van dit werk, ontstond er in de Duitstalige landen een zelfmoordgolf onder jongeren die het werk lazen en naar voorbeeld van Werther voor de dood kozen. Dat de opera dus geen evident of gemakkelijk thema aankaart, is duidelijk, maar toch slaagt regisseur Jana Vetten erin om met een zekere lichtheid en soms ook humor (in de eerste twee akten) de opera aan te pakken. Mee verantwoordelijk voor die humor zijn niet in het minst de Vlamingen Lucas Cortoos (Le Bailli) en Timothy Veryser (Schmidt) en de Nederlander Raoul Steffani (Johann).
Het is een plezier om dirigente Claire Levacher aan het werk te zien met het Symphonieorchester Vorarlberg, ze articuleert de hele voorstelling lang de volledige tekst mee met de zangers, vooral als ze voor het kinderkoor staat, dat trouwens een mooie prestatie levert! Levacher weet van aanpakken, en dat weerspiegelt zich in een muzikaal heel interessante avond: de stemmen in deze productie zijn van topkwaliteit en het enthousiasme dat van de zangers afstraalt is ronduit aanstekelijk!
Charlotte en Werther worden vertolkt door respectievelijk Kady Evanyshyn en Raúl Gutiérrez. Ik vind deze twee stemmen heel goed gecast, en beiden projecteren hun stem ongelooflijk goed de zaal in. De rol van Sophie wordt gezongen door Sarah Shine, die een meer dan verdienstelijke prestatie levert. Yuriy Hadzetskyy zingt de rol van Albert, en daar is muzikaal niet veel op aan te merken. Zijn dictie echter, zou beter kunnen, maar dat is iets waar zeker aan gewerkt kan worden! Het is een opportuniteit!
En dan zijn er onze twee landgenoten Timothy Veryser (tenor) en Lucas Cortoos (Bariton), vergezeld door Nederlander Raoul Steffani (Bariton). Wat is het een enorm plezier om hen aan het werk te zien in deze productie. Deze zangers stralen van professionaliteit, inlevingsvermogen en vocaal technische superkwaliteiten. Het is zo uniek hen aan het werk te zien in Bregenz. Raoul Steffani was voor mij geen onbekende, hij bevestigt alleen maar zijn kunde en buitengewone vocale kwaliteit. Veryser en Cortoos zag ik in Bregenz voor het eerst, maar ik werd van mijn sokken geblazen door de kwaliteit van hun zang- en acteerwerk. Ik ben enorm trots op dit "trio" Nederlandstaligen die duidelijk indruk hebben nagelaten op mezelf, en op het ganse publiek in Bregenz. Het applaus heeft er niet om gelogen! Het is ook niet voor niets dat deze drie jonge artiesten al enkele prestigieuze prijzen in de wacht hebben mogen slepen omwille van hun vocale kwaliteiten. Hen blijven volgen is dus de boodschap!
Reacties
Een reactie posten