Doorgaan naar hoofdcontent

Madama Butterfly - dinsdag 15 augustus 2023 - Seebühne Bregenzer Festspiele (Oostenrijk)

Dit jaar gingen de Bregenzer Festspiele voor de 77ste keer van start in het pittoreske Bregenz, gelegen aan de Bodensee (aan de Oostenrijkse kant). Het is een festival waarbij het hele dorp gedurende een paar maanden in de ban is van opera en klassieke concerten, en waar mensen van heinde en ver op afkomen. Het is natuurlijk niet onaangenaam om bij mooi weer te vertoeven langs het meer, mooie wandelingen te maken, en 's avonds te genieten van de traditie die Bregenz gedurende zovele jaren heeft weten op te bouwen. Eén van de producties, waarrond de hele marketing van het festival ook verder wordt opgebouwd, vindt steevast plaats op de "Seebühne", een gigantisch podium gebouwd in het meer, met plaats voor ongeveer 6600 toeschouwers. Deze productie wordt tweejaarlijks vernieuwd. Dit jaar was het voor de tweede keer de beurt aan de opera "Madama Butterfly" van Puccini. 


(c) Bregenzer Festspiele/Anja Köhler

Het moet gezegd: de Bregenzer Festspiele presteren wel iets. Jaar na jaar zoveel volk op de been brengen en enthousiasmeren voor opera en klassiek, je moet het maar doen als organisatie. In elk geval: ik heb nu met eigen ogen gezien hoe knap dit festival ineen zit en wat voor prachtige producties men er op de been weet te zetten. Dat, in combinatie met de prachtige omgeving en de vriendelijke Oostenrijkers, maakt van een uitstapje naar Bregenz een echt feest.

De eerste productie van mijn verblijf was "Madama Butterfly", een opera van Puccini. Ik kon me moeilijk voorstellen dat zo een intieme opera "verf zou pakken" op het grote podium dat de Seebühne wel is, maar Andreas Homoki slaagt erin om dit meesterwerk alle eer aan te doen. We zien een groot podium in de vorm van een geplooid blad papier waarop dingen geschilderd en geschreven zijn. Met opvallende kostuums, is het zelfs voor de kijkers die het verst van het podium verwijderd zijn makkelijk om de personages uit mekaar te houden. Verder zien we rond het podium zowat 400 luidsprekers staan die het geluid van het orkest -ja u leest het goed, het orkest speelt wel degelijk "live"- vanuit de concertzaal van het Festspielhaus, naar het podium transporteren. Het systeem is een staaltje verbluffende techniek, want het geluid beweegt mee over het podium afhankelijk van de plek waar de zangers staan. Tijdens de repetities wordt enorm veel aandacht besteed aan de "synchronisatie", want de zangers horen het orkest met enkele ogenblikken "vertraging" gezien de afstand tussen het orkest en de Bühne. Naast de Bühne staan schermen waarop beelden getoond worden van het orkest en de dirigent. Dat verhoogt de betrokkenheid met het publiek enorm, ik moet zeggen dat ik dit echt een meerwaarde vond. Het publiek is trouwens opvallend stil, wat een verademing. Het feit dat alles door luidsprekers komt (waar ik een bloedhekel aan heb, in andere omstandigheden), heeft me dit keer geen enkel moment gestoord.

De productie van Madama Butterfly kan rekenen op 3 casts. Afhankelijk van weersomstandigheden etc. kan er dus met flexibele casts gewerkt worden, wat natuurlijk alleen maar positief is voor de zangers zelf, en het publiek. Als een zanger bv. een avond in de gietende regen heeft moeten zingen, kan die de dag erna vervangen worden, indien nodig. We hebben als publiek het genoegen de Wiener Symphoniker als orkest te horen, samen met het Prager Philharmonischer Chor. Alles staat onder leiding van Yi-Chen Lin, die het geheel echt wel stevig onder controle heeft. Gezien de technische ingewikkeldheid van deze productie heeft men een dirigent nodig die van geen kleintje vervaard is. Het orkest speelt, zoals verwacht op topniveau, en wat de stemmen betreft mogen we ook van geluk spreken. Anna Princeva is een voortreffelijke Cio-Cio-San, goed in alle registers, en zeer toonvast. Ook ben ik onder de indruk van Fleuranne Brockway die de rol van Suzuki op zich neemt. Wat mij betreft is ze de topstem van de avond. Waar ik wel mijn twijfels bij heb, is Denys Pivnitskyi, in de rol van Pinkerton, die naar het einde van de avond aan kracht verliest en net iets teveel uitschuivers maakt. Wie mij wél echt kan overtuigen is Sharpless, gezongen door Domen Križaj, sonoor, gevoelig waar het moet.

Deze ervaring in Bregenz is er eentje om te herhalen. Ik heb een topproductie gezien,
die op visueel en vocaal vlak moeilijk te overtreffen is. Een groot applaus voor alle 
mensen die dit helpen mogelijk te maken!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...