Goede barokorkesten zijn niet dik gezaaid. Maar als er één is dat er met kop en schouders bovenuit mag steken is het wel Il giardino armonico, onder leiding van Giovanni Antonini die met veel schwung niet alleen dirigeert, maar ook de fluitpartij voor zijn rekening neemt. Samen met mandolinist Avi Avital en met een mooi samengesteld programma zorgen de muzikanten van het orkest voor een prachtig concert.
(c) Deutsche Grammophon |
Daarna komt Avi Avital voor het eerst op het podium met het Concert in D voor mandoline en basso continuo van Barbella. Avital, die met zijn toch wel aparte techniek, weet het publiek te overtuigen van zijn kunnen en zorgt samen met het orkest voor een sprankelende uitvoering vol snelle spitsvondigheden die niet te plat worden uitgevoerd. De ziel van Barbella blijft behouden en dat is belangrijk!
Daarna volgen nog werken van onder andere Vivaldi en Bach, maar de kers op de taart is het hedendaagse werk dat speciaal voor Avi Avital gecomponeerd werd: het Concerto van Sollima. Wat een wereld van klankkleuren die we voorgeschoteld krijgen, ongelooflijk! Het is de compositie waar ik het minst van had verwacht, en die me nog het meest heeft doen genieten!
Het bewijs is geleverd: goede barokorkesten bestaan, Il giardino armonico is er het levende bewijs van! Als kers op de taart spelen Avital en het ensemble nog het eerste deel van het concerto in do groot van Vivaldi. Feest!
Reacties
Een reactie posten