Doorgaan naar hoofdcontent

COFENA - Thomanerchor Leipzig en Gewandhausorchester Leipzig brengen Bach - zondag 10 december 2023 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Het Thomanerchor uit Leipzig is meer dan 800 jaren oud en kan dus gerust een van de oudste culturele instellingen van het Duitse grondgebied genoemd worden. Toen in 1723 Johann Sebastian Bach ingehuldigd werd als cantor van het koor, zou hij aan de leiding staan van dit koor voor maar liefst 27 jaren. Zijn eigen werken werden opgevoerd, maar er werd ook teruggegrepen naar bijvoorbeeld de Gregoriaanse traditie. Als men de dag van vandaag naar het Thomanerchor wil luisteren, kan dat via de vele opnames die er gemaakt zijn, maar ook hoeft men niet per se naar Leipzig te reizen, als je ze live wil horen. Het koort toert namelijk rond, een nieuwigheid die geïnstalleerd werd in de 20ste eeuw, en waar wij in Antwerpen op 10 december konden van profiteren dankzij COFENA: een voltreffer van formaat!

(c) Tom Thiele

De dag van vandaag zijn we al aan de 18de opvolger van Johann Sebastian Bach. Sinds 2021 is Andreas Reize benoemd tot "Thomaskantor" en directeur van het Thomanerchor Leipzig. Hij is dan ook graag van de partij in Antwerpen om de leiding op zich te nemen. Het orkest dat voor de gelegenheid meekomt is het Gewandhausorchester Leipzig, dat we gerust de crème de la crème kunnen noemen binnen een lange lijst Duitse orkesten.

Voor de pauze krijgen we de eerste drie cantates van het Weihnachtsoratorium te horen, met solisten Joanne Lunn (sopraan), Silke Gäng (alt), Mauro Peter (tenor) en Lisandro Abadie (bas-bariton). Deze vier solisten die hun sporen reeds verdiend hebben in de wereld van de muziek van Bach, zijn geknipt om te soleren in het Weihnachtsoratorium. 

Maar ik ben niet in het minst ontroerd door al dat "jonge geweld" op het podium. Al van de eerste maat ontroeren ze me met het prachtige openingskoor "Jauchzet, frohlocket".  Wat een discipline, wat een professionaliteit van het knapenkoor dat een superlange geschiedenis te verdedigen heeft. Hun prachtige prestatie doet me wegdromen, en doet me beslissen dat ik eigenlijk best nog een paar uren langer in de Elisabethzaal zou willen blijven. Na de pauze krijgen we gelukkig nog meer van dat, met nog twee cantates van Bach "Christen, ätzet diesen Tag" en "Sie werden als Salba alle kommen". In deze laatste cantate horen we het verhaal van de Drie Koningen.

COFENA deed het weer, en daar mogen we als publiek heel blij om zijn want we hebben muziek van Bach gehoord, in de traditie die Bach zélf geïnstalleerd heeft. En dat is absoluut uniek.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...