Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Liya Petrov en Alexandre Kantorow -zaterdag 30 maart 2024 - De Singel Antwerpen

Nadat ik de avond voordien Alexandre Kantorow aan het werk had gehoord in Amsterdam samen met Daniel Lozakovich, was hij te gast in Antwerpen, samen met violiste Liya Petrova. Het was voor mij de eerste keer dat ik Petrova aan het werk zou horen. Ik kende haar alleen van enkele opnames, en ik wist dus dat de kwaliteit hoog zou zijn. Petrova en Kantorow overtuigen enorm met twee sonates, van Franck en R. Strauss.



(c) Alexandre Kantorow et Liya Petrova

De avond start met de sonate voor viool en piano van César Franck. Zoals in mijn vorige post gezegd: het is mijn lievelingssonate en ik ben blij dat ik ze twee avonden op rij kan horen uitgevoerd door twee verschillende violisten. Liya Petrova maakt indruk met haar feilloze techniek en haar doorleefd vioolspel. Haar mature vioolspel wordt feilloos de concertzaal in gekatapulteerd en Kantorows pianospel lijkt bij momenten wel van velours. Wat een heerlijke concertervaring.

Na de pauze komt de veeleisende partituur van Richard Strauss aan bod. Hij schreef zijn sonate voor viool en piano (op. 18) in 1887-1888 in München en hij stond aan het einde van zijn jaren als 'leerling'. Gelijktijdig met deze sonate had hij al de aanzet geschreven voor enkele werken die tot zijn grootsten zouden gaan behoren. In deze sonata maakt hij trouwens enkele referenties naar deze werken. Strauss maakt het zijn muzikanten niet gemakkelijk, de pianopartituur is zeer veeleisend en ook de partij van de viool is bijzonder moeilijk. Liya Petrova en Alexandre Kantorow maken hier echter geen probleem van en brengen een absoluut prachtige uitvoering van dit vaak vergeten werk. 

Dit was een recital om u tegen te zeggen. Als toegift spelen de twee nog een werk van Frits Kreisler: Liebesleid. En zo kan het publiek met een warm gevoel het paasweekend induiken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...