Carmen (pré-Urfassung) onder leiding van René Jacobs - dinsdag 12 maart 2024 - De Singel (Antwerpen)
Dat we René Jacobs ooit Carmen (Bizet) zouden zien en horen dirigeren, had ik eigenlijk nooit gedacht. Maar toch is het werkelijkheid geworden. De dirigent maakt een uitstapje naar de late negentiende eeuw met een schare aan topsolisten en het ondertussen befaamde B'Rock Orchestra. Jacobs gaat een stapje verder dan wat we gewend zijn, en brengt de pré-Urfassung van het werk, die Bizet in 1874 heeft afgewerkt. Het is eigenlijk een versie die nooit op die manier is opgevoerd geweest, maar het is wél de versie zoals Bizet ze heeft gewild. Allerlei omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat er na 1874 nog veel aan het werk veranderd is. Maar vanavond horen we dus wat Bizet zou bestempeld hebben als de enige échte Carmen.
(c) B'Rock Orchestra |
We weten dat als we naar een opvoering van B'Rock Orchestra gaan luisteren, we te maken hebben met een toporkest. Als daar dan nog eens een topdirigent met zoveel ervaring bij komt kijken, is het feestje helemaal compleet. Het was lang uitkijken naar deze opvoering van de enige en echte originele versie van Carmen, maar het wachten werd beloond! Zij die het werk goed kennen merken dat bepaalde zaken anders worden aangepakt dan wat het publiek van de 21ste eeuw gewend is. Zo is de typische Habanera van Carmen zoals wij die kennen eigenlijk niet terug te vinden in de originele versie van 1874. We krijgen een hele andere melodie te horen, die minstens even aanstekelijk werkt.
De hele productie wordt gedragen door René Jacobs en het orkest, maar niet in het minst door het Choeur de chambre de Namur, een topkoor dat haar strepen ontegensprekelijk verdiend heeft in klassieke muziekland. Voeg daar enkele solisten aan toe om u tegen te zeggen, en je verkrijgt het recept voor een heerlijke avond.
Gaëlle Arquez is een heel aanstekelijke Carmen, die zonder te overdrijven of te vervallen in clichés overtuigt als femme fatale. Ook mijn favoriete van de avond, Micaëla, gezongen door de onovertroffen Sabine Devieilhe, overtuigt en ontroert het publiek. François Rougier is een robuuste Don José, die het vuur aan de schenen legt van Escamillo, gezongen door Thomas Dolié. Ook een applaus voor Frasquita (Margot Genet) en Mercédès (Séraphine Cotrez) die beiden garant staan voor een vakkundige en overtuigende uitvoering. Ook een groot applaus voor de kinderen van het kinderkoor van Opera Vlaanderen!
Alles aan deze avond was in feite perfect: de zaal was uitverkocht, de solisten in bloedvorm, een koor op zijn best en een orkest op topniveau. Dat René Jacobs beslist heeft om Carmen te dirigeren is verre van een fait divers. Het is een mijlpaal in zijn carrière. Dit avontuur wordt vervolgd in onder andere Parijs en Madrid. En hopelijk krijgen we het in de toekomst nog eens te horen in België. Ik zal er alvast bij zijn!
Reacties
Een reactie posten