Doorgaan naar hoofdcontent

Carmen (pré-Urfassung) onder leiding van René Jacobs - dinsdag 12 maart 2024 - De Singel (Antwerpen)

Dat we René Jacobs ooit Carmen (Bizet) zouden zien en horen dirigeren, had ik eigenlijk nooit gedacht. Maar toch is het werkelijkheid geworden. De dirigent maakt een uitstapje naar de late negentiende eeuw met een schare aan topsolisten en het ondertussen befaamde B'Rock Orchestra. Jacobs gaat een stapje verder dan wat we gewend zijn, en brengt de pré-Urfassung van het werk, die Bizet in 1874 heeft afgewerkt. Het is eigenlijk een versie die nooit op die manier is opgevoerd geweest, maar het is wél de versie zoals Bizet ze heeft gewild. Allerlei omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat er na 1874 nog veel aan het werk veranderd is. Maar vanavond horen we dus wat Bizet zou bestempeld hebben als de enige échte Carmen.

(c) B'Rock Orchestra

We weten dat als we naar een opvoering van B'Rock Orchestra gaan luisteren, we te maken hebben met een toporkest. Als daar dan nog eens een topdirigent met zoveel ervaring bij komt kijken, is het feestje helemaal compleet. Het was lang uitkijken naar deze opvoering van de enige en echte originele versie van Carmen, maar het wachten werd beloond! Zij die het werk goed kennen merken dat bepaalde zaken anders worden aangepakt dan wat het publiek van de 21ste eeuw gewend is. Zo is de typische Habanera van Carmen zoals wij die kennen eigenlijk niet terug te vinden in de originele versie van 1874. We krijgen een hele andere melodie te horen, die minstens even aanstekelijk werkt.

De hele productie wordt gedragen door René Jacobs en het orkest, maar niet in het minst door het Choeur de chambre de Namur, een topkoor dat haar strepen ontegensprekelijk verdiend heeft in klassieke muziekland. Voeg daar enkele solisten aan toe om u tegen te zeggen, en je verkrijgt het recept voor een heerlijke avond.

Gaëlle Arquez is een heel aanstekelijke Carmen, die zonder te overdrijven of te vervallen in clichés overtuigt als femme fatale. Ook mijn favoriete van de avond, Micaëla, gezongen door de onovertroffen Sabine Devieilhe, overtuigt en ontroert het publiek. François Rougier is een robuuste Don José, die het vuur aan de schenen legt van Escamillo, gezongen door Thomas Dolié. Ook een applaus voor Frasquita (Margot Genet) en Mercédès (Séraphine Cotrez) die beiden garant staan voor een vakkundige en overtuigende uitvoering. Ook een groot applaus voor de kinderen van het kinderkoor van Opera Vlaanderen!

Alles aan deze avond was in feite perfect: de zaal was uitverkocht, de solisten in bloedvorm, een koor op zijn best en een orkest op topniveau. Dat René Jacobs beslist heeft om Carmen te dirigeren is verre van een fait divers. Het is een mijlpaal in zijn carrière. Dit avontuur wordt vervolgd in onder andere Parijs en Madrid. En hopelijk krijgen we het in de toekomst nog eens te horen in België. Ik zal er alvast bij zijn!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...