Doorgaan naar hoofdcontent

Carmen (pré-Urfassung) onder leiding van René Jacobs - dinsdag 12 maart 2024 - De Singel (Antwerpen)

Dat we René Jacobs ooit Carmen (Bizet) zouden zien en horen dirigeren, had ik eigenlijk nooit gedacht. Maar toch is het werkelijkheid geworden. De dirigent maakt een uitstapje naar de late negentiende eeuw met een schare aan topsolisten en het ondertussen befaamde B'Rock Orchestra. Jacobs gaat een stapje verder dan wat we gewend zijn, en brengt de pré-Urfassung van het werk, die Bizet in 1874 heeft afgewerkt. Het is eigenlijk een versie die nooit op die manier is opgevoerd geweest, maar het is wél de versie zoals Bizet ze heeft gewild. Allerlei omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat er na 1874 nog veel aan het werk veranderd is. Maar vanavond horen we dus wat Bizet zou bestempeld hebben als de enige échte Carmen.

(c) B'Rock Orchestra

We weten dat als we naar een opvoering van B'Rock Orchestra gaan luisteren, we te maken hebben met een toporkest. Als daar dan nog eens een topdirigent met zoveel ervaring bij komt kijken, is het feestje helemaal compleet. Het was lang uitkijken naar deze opvoering van de enige en echte originele versie van Carmen, maar het wachten werd beloond! Zij die het werk goed kennen merken dat bepaalde zaken anders worden aangepakt dan wat het publiek van de 21ste eeuw gewend is. Zo is de typische Habanera van Carmen zoals wij die kennen eigenlijk niet terug te vinden in de originele versie van 1874. We krijgen een hele andere melodie te horen, die minstens even aanstekelijk werkt.

De hele productie wordt gedragen door René Jacobs en het orkest, maar niet in het minst door het Choeur de chambre de Namur, een topkoor dat haar strepen ontegensprekelijk verdiend heeft in klassieke muziekland. Voeg daar enkele solisten aan toe om u tegen te zeggen, en je verkrijgt het recept voor een heerlijke avond.

Gaëlle Arquez is een heel aanstekelijke Carmen, die zonder te overdrijven of te vervallen in clichés overtuigt als femme fatale. Ook mijn favoriete van de avond, Micaëla, gezongen door de onovertroffen Sabine Devieilhe, overtuigt en ontroert het publiek. François Rougier is een robuuste Don José, die het vuur aan de schenen legt van Escamillo, gezongen door Thomas Dolié. Ook een applaus voor Frasquita (Margot Genet) en Mercédès (Séraphine Cotrez) die beiden garant staan voor een vakkundige en overtuigende uitvoering. Ook een groot applaus voor de kinderen van het kinderkoor van Opera Vlaanderen!

Alles aan deze avond was in feite perfect: de zaal was uitverkocht, de solisten in bloedvorm, een koor op zijn best en een orkest op topniveau. Dat René Jacobs beslist heeft om Carmen te dirigeren is verre van een fait divers. Het is een mijlpaal in zijn carrière. Dit avontuur wordt vervolgd in onder andere Parijs en Madrid. En hopelijk krijgen we het in de toekomst nog eens te horen in België. Ik zal er alvast bij zijn!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...