Alexandre Kantorow speelt Rachmaninov met het Hong Kong Philharmonic Orchestra - vrijdag 8 maart 2024 - Bozar Brussel
Het was weeral een tijdje geleden dat Alexandre Kantorow nog in België optrad dus was ik enorm blij om hem weer aan het werk te kunnen zien, met niemand minder dan Jaap Van Zweden en zijn orkest, het Hong Kong Philharmonic Orchestra. Ter gelegenheid van de opening van het Klarafestival kwamen ze naar Bozar met een ongelooflijk mooi programma.
(c) Alexandre Kantorow |
Het orkest en dirigent Van Zweden starten met een werk van de in 1986 geboren componist Daniel Ting-Cheung. Het is een werk dat deze laatste speciaal schreef voor het Hong Kong Philharmonic Orchestra, getiteld Asterismal Dances. Voor deze compositie zocht de componist inspiratie in de sterrenhemel bij nacht. We krijgen een interessant werk te horen dat vooral één ding duidelijk maakt: Jaap Van Zweden en zijn ploeg halen echt een volledig kleurenpalet aan klanken boven, waarbij niet in het minst de blazerssectie opvalt. Het orkest speelt met een zelden gehoorde precisie, een continuüm dat we de rest van de avond nog kunnen ervaren.
Daarna is het de beurt aan Alexandre Kantorow voor de "Rhapsody on a Theme of Paganini". Dit prachtige werk voor orkest en piano werd gecreëerd op 7 november 1934 in Baltimore en werd door Rachmaninov geschreven in Zwitserland. Het is Rachmaninovs laatste concertante werk en wordt eigenlijk zowat beschouwd als zijn "vijfde pianoconcerto". Het bijzondere aan dit werk is dat het eigenlijk begint met een variatie en dat daarna pas het thema wordt gespeeld, waarop de variaties gebaseerd zijn. Dat thema ontleent Rachmaninov aan de 24ste "Capricio voor viool" van Paganini.
Wat een belevenis is me dat! Dit aartsmoeilijk werk, dat een bijzonder precieze timing en vormcorrectheid vraagt is een kolfje naar de hand(en) van Alexandre Kantorow, en van het Hong Kong Philharmonic Orchestra onder leiding van topdirigent Jaap Van Zweden. De bijzondere gelaagdheid van alle instrumentengroepen binnen dit orkest is toch wel echt iets fenomenaal. Alle musici zijn zo op mekaar ingespeeld dat het bijna buitenaards lijkt, wat deze mensen presteren, met Alexandre Kantorow op kop. Hij speelt deze Rhapsody met zo een ongelooflijke precisie en inlevingsvermogen, dat de zaal na de laatste noten (vol humor, trouwens, de piano regeert met verstilling op een bombastische uitval van het orkest), in een daverend applaus uitbarst. Kantorow geeft het publiek de encore waar het om gevraagd heeft. Hij speelt als prelude op de symfonie na de pauze een werk van Brahms: de Valse opus 39 n° 15.
Na de pauze treedt het adembenemende Hong Kong Philharmonic Orchestra terug aan voor de eerste symfonie van Brahms, en het moet gezegd: deze opvoering was er een zoals ik zelden gehoord heb. Wat een precisie, wat een klankkleuren, wat een doorleefde uitvoering.
Dank aan Klara voor het organiseren van dit concert, dat vele mensen zullen herinneren als één van den besten dat ze ooit gehoord hebben.
Reacties
Een reactie posten