Doorgaan naar hoofdcontent

Alexandre Kantorow speelt Rachmaninov met het Hong Kong Philharmonic Orchestra - vrijdag 8 maart 2024 - Bozar Brussel

Het was weeral een tijdje geleden dat Alexandre Kantorow nog in België optrad dus was ik enorm blij om hem weer aan het werk te kunnen zien, met niemand minder dan Jaap Van Zweden en zijn orkest, het Hong Kong Philharmonic Orchestra. Ter gelegenheid van de opening van het Klarafestival kwamen ze naar Bozar met een ongelooflijk mooi programma.

(c) Alexandre Kantorow

Het orkest en dirigent Van Zweden starten met een werk van de in 1986 geboren componist Daniel Ting-Cheung. Het is een werk dat deze laatste speciaal schreef voor het Hong Kong Philharmonic Orchestra, getiteld Asterismal Dances. Voor deze compositie zocht de componist inspiratie in de sterrenhemel bij nacht. We krijgen een interessant werk te horen dat vooral één ding duidelijk maakt: Jaap Van Zweden en zijn ploeg halen echt een volledig kleurenpalet aan klanken boven, waarbij niet in het minst de blazerssectie opvalt. Het orkest speelt met een zelden gehoorde precisie, een continuüm dat we de rest van de avond nog kunnen ervaren. 

Daarna is het de beurt aan Alexandre Kantorow voor de "Rhapsody on a Theme of Paganini". Dit prachtige werk voor orkest en piano werd gecreëerd op 7 november 1934 in Baltimore en werd door Rachmaninov geschreven in Zwitserland. Het is Rachmaninovs laatste concertante werk en wordt eigenlijk zowat beschouwd als zijn "vijfde pianoconcerto". Het bijzondere aan dit werk is dat het eigenlijk begint met een variatie en dat daarna pas het thema wordt gespeeld, waarop de variaties gebaseerd zijn. Dat thema ontleent Rachmaninov aan de 24ste "Capricio voor viool" van Paganini. 

Wat een belevenis is me dat! Dit aartsmoeilijk werk, dat een bijzonder precieze timing en vormcorrectheid vraagt is een kolfje naar de hand(en) van Alexandre Kantorow, en van het Hong Kong Philharmonic Orchestra onder leiding van topdirigent Jaap Van Zweden. De bijzondere gelaagdheid van alle instrumentengroepen binnen dit orkest is toch wel echt iets fenomenaal. Alle musici zijn zo op mekaar ingespeeld dat het bijna buitenaards lijkt, wat deze mensen presteren, met Alexandre Kantorow op kop. Hij speelt deze Rhapsody met zo een ongelooflijke precisie en inlevingsvermogen, dat de zaal na de laatste noten (vol humor, trouwens, de piano regeert met verstilling op een bombastische uitval van het orkest), in een daverend applaus uitbarst. Kantorow geeft het publiek de encore waar het om gevraagd heeft. Hij speelt als prelude op de symfonie na de pauze een werk van Brahms: de Valse opus 39 n° 15.

Na de pauze treedt het adembenemende Hong Kong Philharmonic Orchestra terug aan voor de eerste symfonie van Brahms, en het moet gezegd: deze opvoering was er een zoals ik zelden gehoord heb. Wat een precisie, wat een klankkleuren, wat een doorleefde uitvoering.

Dank aan Klara voor het organiseren van dit concert, dat vele mensen zullen herinneren als één van den besten dat ze ooit gehoord hebben.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...