Doorgaan naar hoofdcontent

Alexandre Kantorow speelt Rachmaninov met het Hong Kong Philharmonic Orchestra - vrijdag 8 maart 2024 - Bozar Brussel

Het was weeral een tijdje geleden dat Alexandre Kantorow nog in België optrad dus was ik enorm blij om hem weer aan het werk te kunnen zien, met niemand minder dan Jaap Van Zweden en zijn orkest, het Hong Kong Philharmonic Orchestra. Ter gelegenheid van de opening van het Klarafestival kwamen ze naar Bozar met een ongelooflijk mooi programma.

(c) Alexandre Kantorow

Het orkest en dirigent Van Zweden starten met een werk van de in 1986 geboren componist Daniel Ting-Cheung. Het is een werk dat deze laatste speciaal schreef voor het Hong Kong Philharmonic Orchestra, getiteld Asterismal Dances. Voor deze compositie zocht de componist inspiratie in de sterrenhemel bij nacht. We krijgen een interessant werk te horen dat vooral één ding duidelijk maakt: Jaap Van Zweden en zijn ploeg halen echt een volledig kleurenpalet aan klanken boven, waarbij niet in het minst de blazerssectie opvalt. Het orkest speelt met een zelden gehoorde precisie, een continuüm dat we de rest van de avond nog kunnen ervaren. 

Daarna is het de beurt aan Alexandre Kantorow voor de "Rhapsody on a Theme of Paganini". Dit prachtige werk voor orkest en piano werd gecreëerd op 7 november 1934 in Baltimore en werd door Rachmaninov geschreven in Zwitserland. Het is Rachmaninovs laatste concertante werk en wordt eigenlijk zowat beschouwd als zijn "vijfde pianoconcerto". Het bijzondere aan dit werk is dat het eigenlijk begint met een variatie en dat daarna pas het thema wordt gespeeld, waarop de variaties gebaseerd zijn. Dat thema ontleent Rachmaninov aan de 24ste "Capricio voor viool" van Paganini. 

Wat een belevenis is me dat! Dit aartsmoeilijk werk, dat een bijzonder precieze timing en vormcorrectheid vraagt is een kolfje naar de hand(en) van Alexandre Kantorow, en van het Hong Kong Philharmonic Orchestra onder leiding van topdirigent Jaap Van Zweden. De bijzondere gelaagdheid van alle instrumentengroepen binnen dit orkest is toch wel echt iets fenomenaal. Alle musici zijn zo op mekaar ingespeeld dat het bijna buitenaards lijkt, wat deze mensen presteren, met Alexandre Kantorow op kop. Hij speelt deze Rhapsody met zo een ongelooflijke precisie en inlevingsvermogen, dat de zaal na de laatste noten (vol humor, trouwens, de piano regeert met verstilling op een bombastische uitval van het orkest), in een daverend applaus uitbarst. Kantorow geeft het publiek de encore waar het om gevraagd heeft. Hij speelt als prelude op de symfonie na de pauze een werk van Brahms: de Valse opus 39 n° 15.

Na de pauze treedt het adembenemende Hong Kong Philharmonic Orchestra terug aan voor de eerste symfonie van Brahms, en het moet gezegd: deze opvoering was er een zoals ik zelden gehoord heb. Wat een precisie, wat een klankkleuren, wat een doorleefde uitvoering.

Dank aan Klara voor het organiseren van dit concert, dat vele mensen zullen herinneren als één van den besten dat ze ooit gehoord hebben.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...