Doorgaan naar hoofdcontent

Alexandre Kantorow speelt Brahms' pianoconcerto 1 en 2 - 17 en 19 januari - Bozar Brussel

Als Alexandre Kantorow optreedt in de buurt, ben ik er uiteraard als de kippen bij, zo ook op 17 en 19 januari. De pianist kwam dan naar Brussel, samen met het Nationaal Orkest van België in het kader van het Brahms festival, om de twee pianoconcerti van Brahms te spelen. Op vrijdag speelde Kantorow het tweede concerto, op zondag het eerste. En dat was, zoals verwacht, een feest. Het orkest stond onder leiding van Antony Hermus.


(c) Alexandre Kantorow

Als intro van het concert op vrijdag wordt een werk gespeeld van Detlev Glanert. Het is de Belgische première van zijn "Brahms-fantasie". Daarna wordt als enige ander werk van de avond het tweede pianoconcerto van Brahms opgevoerd. 

Ondertussen heb ik dit werk al vaker live opgevoerd gehoord door Alexandre Kantorow, en telkens blijf ik verbaasd over de finesse die hij in dit robuuste werk naar voren brengt. Zijn samenspel met het orkest, onder leiding van topdirigent Hermus is van de beste kwaliteit. De symbiose die nodig is tussen orkest en piano in zo een groots concerto, staat volledig op punt. Kantorow neemt zijn publiek mee op reis door de prachtige partituur van Brahms. Als toegift speelt hij nog een Ballade van Brahms. Balsem voor de ziel.

Op zondag speelt Kantorow het eerste concerto van Brahms, en het is zelfs een van de eerste keren dat hij het voor publiek opvoert. Dit prachtige concerto, dat niet moet onderdoen voor het tweede, is net zoals het tweede concerto alleen weggelegd voor de meest onderlegde pianisten. Kantorow bewijst eens te meer zijn kwaliteit en kunde bij de uitvoering ervan. Ongelooflijk om hem dit werk ook op zo een feilloze manier te zien opvoeren! Hermus kan er duidelijk ook van genieten! Na de topprestatie speelt hij als toegift Isoldes Liebestod (Wagner) in een pianobewerking van Franz Liszt. Heerlijk!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...