Doorgaan naar hoofdcontent

Die Fledermaus - zaterdag 22 december 2012 - De Munt / La Monnaie Brussel

Die Fledermaus... bij het horen van deze titel denkt iedereen aan de wals in de ouverture maar al te vaak gespeeld op nieuwjaarsnacht. Bijgevolg wordt deze muziek niet weinig afgeschilderd als eenvoudig vermakelijk. Johan Strauss II mag zich omdraaien in zijn graf. Die Fledermaus is niet gemakkelijk, integendeel. Deze muziek is geschreven voor de betere stemmen, zoals ik die gehoord heb in De Munt vanavond.  De aria's zijn niet te verkopen als goedkope stuff. Wel: operette van hoog niveau, dankzij de eenvoudige semi-concertante setting in handen van Guy Joosten en een handvol prachtige zangers die zorgen voor de feestelijke en grappige sfeer die nodig is op dit soort avonden.


Guy Joosten is er in geslaagd om op heel eenvoudige wijze en met slechts enkele rekwisieten deze semi-concertante uitvoering op de scène te zetten. Frosch (Georg Nigl) komt al stofzuigend op, door het publiek en mensen trekken grote ogen. De ouverture wordt stil gelegd en al gauw is duidelijk dat dit personage de rode draad zal vormen doorheen het stuk. Deze gesproken rol zorgt voor hilariteit, legt de link met Traviata-productie die deze dagen loopt in de Munt en het wordt helemaal compleet als een klein meisje met een gigantische pot Nutella aantreedt en doorverwezen wordt naar la Traviata, later deze week. Insiders weten waarover het gaat, de humor mikt wel degelijk op het geoefende operapubliek. Maar ook de actualiteit wordt niet uit de weg gegaan. Humor van de bovenste plank. Een pluim voor Georg Nigl.

En wat de zangers betreft: topkwaliteit. Niet meer en niet minder. Dietrich Henschel geeft een persoonlijke touch aan zijn Gabriel von Eisenstein, die omwille van smaad een straf moet gaan uitzitten in de gevangenis. Zijn vrouw Rosalinde, gezongen door vaste waarde Andrea Rost is overtuigend en zo serieus dat het hilarisch wordt, om maar te zwijgen van Adele (Bernara Bobro) die met haar moeilijke aria's heel wat applaus in de wacht sleept.

Niet te versmaden zijn Alfred, de amant van Rosalinde, gezongen door Pavol Breslik, in combinatie met de gevangenisdirecteur Frank, gezongen door Lionel Lhote. Beide zangers scoren direct, de humor spat van de scène, en het zijn natuurzangers. Niets geforceerd, alles verloopt op wieltjes. Deze twee waren mijn favorieten van de avond.

Merkwaardig is ook de Prinz Orlofsky (Tania Kross) die het publiek direct op haar hand (of zeg maar stem) heeft zitten. Samen met Dr. Falke (Ivan Ludlow), Dr. Blind (Dietmar Kerschbaum) en Ida (Julie Mossay) zorgen zij voor de finishing touch van een zeer geslaagde productie. 

Vermaak op hoog niveau, dat toont dat muziek de zeden verzacht. Een ideale afsluiter van een bewogen jaar!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...