Doorgaan naar hoofdcontent

La Traviata - zondag 23 december 2012 - De Munt / La Monnaie Brussel

Zelden heb ik geweten dat er zoveel negatieve reactie en zelfs commotie gekomen is op een operaproductie als bij La Traviata, deze dagen op de scène in de Munt. Woorden als "walgelijk", "schandalig" werden door recensenten gebruikt alsof het niets was alsof La traviata 'mooi' en 'vrolijk' moest zijn. Natuurlijk is het een titel die iedereen kent, en is het een ideale "instapper" voor nieuw operapubliek vanwege de bekende aria's, maar dat neemt niet weg dat het verhaal -waarin hoofdpersonage Violetta Valery uiteindelijk sterft als een stuk onbenul in de goot- een bijzonder harde kern heeft die niemand onbewogen laat. Regisseuse Andrea Breth schuwt deze hardheid niet. Integendeel, ze kijkt in de spiegel en beseft dat wij mensen door onze onverschilligheid de Violetta's in onze maatschappij zelfs niet meer 'zien'. We lopen er gewoon voorbij. Maar goed ook dat het operapubliek er nu wél eens mee geconfronteerd wordt. En misschien is de reactie van sommige recensenten juist te wijten aan het ongemak en schuldgevoel dat ze voelen bij al dat leed.

(c) Bernd Uhlig voor de Munt / La Monnaie
Een orgie, waarin mannen en vrouwen mekaar letterlijk staan af te likken. Plots duikt een kind op, het wordt ingesmeerd met choco, die symbool staat voor iets anders. Het kind wordt een lustobject voor de deelnemers aan de orgie. Dat is wat we te zien krijgen. Het publiek kijkt geschokt toe. Dit gaat erover. Dat kind moet van de scène hoor je veel mensen denken. Al staat iedereen ondertussen wel stil bij wat actueel is in onze tijd. Kindermisbruik, vrouwenhandel, het is schering en inslag. En het is juist de bedoeling van Andrea Breth om deze actualiteit niet te schuwen. Wat Verdi niet kon in zijn tijd, namelijk een actuele opvoering doen van zijn Traviata, doet De Munt nu wel, en wel héél bewust. De toeschouwer krijgt voor de voorstelling zelfs een brief mee van intendant Peter de Caluwe met een duiding van het 'waarom' van bepaalde choquerende beelden. Zo wordt ook uitgelegd wat in de pers als afschuwelijk werd beschouwd: de scène waarin Annina, het personage dat misschien nog het dichtst bij Violetta staat, een sexuele dienst bewijst aan dokter Grenvil, om zo toch nog enkele medische zorgen voor Violetta te kunnen voorzien. en alles wordt in beeld gebracht op de scène.  Voor mij past dit volledig in het verhaal. Critici vinden dit walgelijk en schandalig, maar eigenlijk is het gewoon ontegensprekelijk belangrijk. Het is gewoon té walgelijk om waar te zijn, dus het mag getoond worden. Zoals gezegd: men moet niet doen alsof La Traviata een mooi verhaaltje is. Romantisch en teder. Let's face it, het is geweldig cru. En we worden er recht mee in het gezicht geslagen, het zal sommige mensen goed doen en aan het denken zetten.

Een enorm sterke mise en scène dus, waar nog lang over gesproken zal worden. Alsook over de uitzonderlijke vocale prestaties in deze productie. Goede, doorleefde stemmen, die buiten hun zangkunst ook bijzonder goed letten op het acteren. Simona Saturova die, ondanks ziekte, een prachtige Violetta neerzet. Een prachtige stem, een bijzondere présence. Weinigen zullen het haar nadoen. De Franse tenor Sébastien Guèze is een buitengewone Alfredo Germont. Hij heeft het publiek direct mee, heeft een grote stem, en acteert zeer goed. Hij is het soort zanger waar we nog veel van gaan horen in de toekomst, alsook van Scott Hendricks (Giorgio Germont) en Carole Wilson (Annina) die beiden zeer sterke prestaties leveren, die kaderen in het geheel van sterke zangers in deze productie. Ook onze Belg Gijs Van der Linden (Giuseppe) zet een knappe prestatie neer. Gezegd mag, dat een van België's beste jonge zangers, zijn acteerprestaties bijzonder geloofwaardig zijn.

Deze korte weergave, die vooral in wil gaan tegen de pretentie van bepaalde recensenten en tegen bepaalde mensen die duidelijk niet begrepen hebben waar het in La Traviata om draait is geschreven zonder pretentie, maar met een bijzonder respect voor de man die Verdi was, voor de mensen die deze productie op poten gezet hebben en het aangedurfd hebben de kritiek niet te schuwen, maar vooral ook  voor de mensen die het lot van Violetta ondergaan en waar we al te vaak voorbij lopen. Stof tot nadenken in deze kerstperiode...


(c) Bernd Uhlig voor De Munt / La Monnaie

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...