Zelden heb ik geweten dat er zoveel negatieve reactie en zelfs commotie gekomen is op een operaproductie als bij La Traviata, deze dagen op de scène in de Munt. Woorden als "walgelijk", "schandalig" werden door recensenten gebruikt alsof het niets was alsof La traviata 'mooi' en 'vrolijk' moest zijn. Natuurlijk is het een titel die iedereen kent, en is het een ideale "instapper" voor nieuw operapubliek vanwege de bekende aria's, maar dat neemt niet weg dat het verhaal -waarin hoofdpersonage Violetta Valery uiteindelijk sterft als een stuk onbenul in de goot- een bijzonder harde kern heeft die niemand onbewogen laat. Regisseuse Andrea Breth schuwt deze hardheid niet. Integendeel, ze kijkt in de spiegel en beseft dat wij mensen door onze onverschilligheid de Violetta's in onze maatschappij zelfs niet meer 'zien'. We lopen er gewoon voorbij. Maar goed ook dat het operapubliek er nu wél eens mee geconfronteerd wordt. En misschien is de reactie van sommige recensenten juist te wijten aan het ongemak en schuldgevoel dat ze voelen bij al dat leed.
![]() |
(c) Bernd Uhlig voor de Munt / La Monnaie |
Een enorm sterke mise en scène dus, waar nog lang over gesproken zal worden. Alsook over de uitzonderlijke vocale prestaties in deze productie. Goede, doorleefde stemmen, die buiten hun zangkunst ook bijzonder goed letten op het acteren. Simona Saturova die, ondanks ziekte, een prachtige Violetta neerzet. Een prachtige stem, een bijzondere présence. Weinigen zullen het haar nadoen. De Franse tenor Sébastien Guèze is een buitengewone Alfredo Germont. Hij heeft het publiek direct mee, heeft een grote stem, en acteert zeer goed. Hij is het soort zanger waar we nog veel van gaan horen in de toekomst, alsook van Scott Hendricks (Giorgio Germont) en Carole Wilson (Annina) die beiden zeer sterke prestaties leveren, die kaderen in het geheel van sterke zangers in deze productie. Ook onze Belg Gijs Van der Linden (Giuseppe) zet een knappe prestatie neer. Gezegd mag, dat een van België's beste jonge zangers, zijn acteerprestaties bijzonder geloofwaardig zijn.
Deze korte weergave, die vooral in wil gaan tegen de pretentie van bepaalde recensenten en tegen bepaalde mensen die duidelijk niet begrepen hebben waar het in La Traviata om draait is geschreven zonder pretentie, maar met een bijzonder respect voor de man die Verdi was, voor de mensen die deze productie op poten gezet hebben en het aangedurfd hebben de kritiek niet te schuwen, maar vooral ook voor de mensen die het lot van Violetta ondergaan en waar we al te vaak voorbij lopen. Stof tot nadenken in deze kerstperiode...
![]() |
(c) Bernd Uhlig voor De Munt / La Monnaie |
Reacties
Een reactie posten