Doorgaan naar hoofdcontent

Davide Penitente (Mozart) - zondag 21 april 2013 - deSingel Antwerpen

In het kader van de Mozarthappening in deSingel op zondag 21 april, presenteerde deFilharmonie een opvoering van de onbekende cantate "Davide Penitente". Onbekend, maar niet meer onbemind bij het publiek, want de opvoering, onder leiding van Philippe Herreweghe met zijn Collegium Vocale, viel in de smaak.


Als intro op de cantate krijgen we de 39ste Symfonie van Mozart op ons bord. Mooie keuze, maar veel te braaf gebracht. Herreweghe slaagt er voor mij niet in uit deze symfonie te halen wat er inzit. Het orkest lijkt wat moe te zijn, maar dat verandert gelukkig later op de avond.

Die verandering hebben we te danken aan het feit dat het orkest aangevuld wordt met de leden van het Collegium Vocale, en drie topsolisten. Sopraan Sophie Karthäuser, niet onbekend op het Belgische concertpodium, mezzosopraan  Marianne Beate Kielland  en tenor Benjamin Hulett. Karthäuser zingt haarfijn, net als Beate Kielland. Benjamin Hulett, die eerder al samenwerkte met Herreweghe zingt krachtig en besluitvol.

Dit werk staat alleen in het oeuvre van Mozart, in die zin dat het zelden opgevoerd wordt. Het is voor grote stukken gebaseerd op de Grote Mis in c-klein, slechts enkele aria's werden voor het werk zelf gecomponeerd.

In tegenstelling tot de symfonie die we als voorgerecht kregen, slaagt Herreweghe erin de juiste beweging te brengen in de uitvoering. Misschien omdat hij voor 'zijn volk' staat, ofwel gewoon omdat dit stuk specialer is en hem beter ligt. Muzikanten bloeien open en bezorgen het publiek een erg mooie avond. Geslaagd!

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...