Doorgaan naar hoofdcontent

Il Diluvio Universale - vrijdag 19 april 2013 - deSingel Antwerpen

Het gebeurt zelden dat ik eigenlijk nauwelijks op voorhand weet naar welk concert ik ga luisteren. Toch is het mij overkomen. In het kader van mijn abonnement in deSingel dat als titel "Vocale Barok voor Kerk en Opera" draagt, kwam ik terecht bij de Cappella Mediterranea en het Choeur de chambre de Namur, en dit alles onder leiding van Leonardo Garcia Alarcón. Op het programma: het "oratorium" Il Diluvio Universale, de Zondvloed dus, waarin Genesis hoofdstuk 6 tot leven komt. En dit concert, waar ik eigenlijk geen hoge verwachtigen van had, is voor mij de grootste ontdekking in jaren geworden. Meegesleept door de muziek, de prachtige vertolkingen en de uiterst aanstekelijke muzikaliteit van alle mensen op het podium, ben ik buitengekomen uit de concertzaal als een ander mens.

(c) CCR Ambronay
Direct valt op hoe de sfeer is tussen de orkestleden van de Cappella Mediterranea. Het zit goed. De muzikanten komen op, en direct straalt iets positief af op het publiek.  Hartverwarmend om te voelen. Misschien ligt het wel aan het Argentijnse temperament van de dirigent in kwestie. Leonardo Garcia Alarcón heeft het ensemble destijds zelf opgericht.

Il Diluvio Universale vertelt het verhaal van Noè (Fernando Guimarães), die samen met zijn vrouw Rad (Mariana Flores) een boot opmoet om zo te ontkomen aan de verwoestende kracht van het water. God heeft spijt van zijn menselijke creatie, en vraagt aan het water om al wat leeft uit te roeien. De vier natuurelementen die zich kandidaat stellen hebben de eer om dit, wat men toch wel een oratorium zou kunnen noemen, te openen. Het Water (Fleur Bouilhet) is dan ook zo fier als en gieter als het te horen krijgt dat zij de wereld naar de vaantjes mag helpen. La Giustizia Divina, de Goddelijke Gerechtigheid wordt prachtig vertolkt door contralto Evelyn Ramirez Munoz.

Volgen koorstukken, duetten, terzetten, een heuse stormsymfonie waarbij de luitisten en de harpiste prachtig werk leveren, trouwens ze stelen gedurende het hele werk de show. Eén van de luitisten is Thomas Dunford, niet onbekend in het barokmilieu. Een belangrijke rol is weggelegd voor  contratenor Fabián Schofrin, die la Morte uitbeeldt , met bijhorende zeis en poederwit gelaat.

Op muzikaal gebied is dit voor mij een revelatie. Niet alleen omdat de componist Michelangelo Falvetti (1642-1692) een nobele onbekende is, maar ook omdat de uitvoering tot in de puntjes verzorgd is. Het mediterraans karakter van de muziek blijft behouden en werkt uitzonderlijk aanstekelijk. De muzikanten gaan helemaal op in het werk, en zorgen ervoor dat ik gewoon compleet van de wereld ben. De solisten zijn één voor één prachtstemmen, die niet alleen goed zingen, maar ook goed acteren, en de dirigent sleept de groep mee naar een prachtresultaat.

De zaal gaat uit haar dak, als bis komt de Tutto è Burla uit Verdi's Falstaff (als hommage aan Verdi), maar daar blijft het niet bij. De muziekvorm die zo belangrijk is voor het ensemble, zo legt de dirigent uit, het madrigaal, krijgt een speciale plek in de bedankingen aan het publiek. Het trio "Ecco l'Iride paciera" bezorgt me tranen, het beschrijft hoe God een regenboog aan de mensen cadeau geeft na het einde van de Zondvloed:




Als je uit een concert als dit buitenkomt, besef je dat er niets is dat meer de zeden verzacht  dan de Muziek.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...