Doorgaan naar hoofdcontent

Pelléas et Mélisande - zondag 14 april 2013 - De Munt/La Monnaie

De Munt herneemt deze dagen een productie van enkele jaren geleden. Pelléas en Mélisande zijn terug. Tot groot jolijt van de fans van Anish Kapoor die gezorgd heeft voor het opvallend sobere baarmoederdecor, tot spijt van mensen die meer hadden verwacht van de regie van Pierre Audi, die meer vragen oproept dan antwoorden.

Mélisande, juist ja, de bijna mythologische figuur, ooit in het leven geroepen door schrijver Maurice Maeterlinck, de enige Belgische Nobelprijswinnaar in de geschiedenis tot nu toe, is kaal. Althans in de mise en scène van Pelléas et Mélisande van Debussy die we deze dagen kunnen bekijken en beluisteren in de Munt. Wat een idee. Mélisande, die op het sleutelmoment van het verhaal uit haar kasteeltoren gaat hangen en haar lange haren laat rijzen tot op de grond om toch maar contact te maken met haar "grand amour" gebruikt in deze productie een soort sjaal, die ze naar Pelléas werpt. Arme stakker, hij moet het stellen met een staaltje in plaats van het prachtige haar van zijn geliefde... Op het einde van het verhaal heeft Mélisande ineens haar. Storend. Echt storend voor veel mensen die echt niet begrijpen wat daar de betekenis van is.

Tot zover de mise en scène die de toeschouwer veel te veel in een bepaalde richting wil duwen. Een verkeerde richting, mijns inziens. Vast staat wel dat het decor indrukwekkend is en functioneel gebruikt wordt. Maar dat wil niet zeggen dat ik akkoord gaat met deze functionaliteit.

Stéphane Degout (c) www.demunt.be


De zang maakt alles goed. Jammer genoeg moet Sandrine Piau, toch wel een van mijn favoriete zangeressen verstek geven wegens een ongeluk tijdens de generale repetitie. Ze wordt echter waardig vervangen door Monica Bacelli, die duidelijk vlot haar draai vindt in deze cast. Haar Pelléas, vertolkt door Stéphane Degout is gewoonweg om in te kaderen en mee naar huis te nemen. Ofwel om op te eten. Een steengoede prestatie zorgt ervoor dat sommige ergernissen qua enscenering smelten als sneeuw voor de zon. De Golaud van de avond, Dietrich Henschel scoort bij het publiek, alsook Le petit Yniold, vertolkt door Valérie Gabail. Indrukwekkende stem. Een voor mij nog opvallende, kleinere rol, is die van Genéviève, gezongen door Sylvie Brunet-Grupposo, wat een mooie stem! Arkel (Frode Olsen) stelt soms teleur.

Al bij al ben ik heel blij deze opera eindelijk eens in real live te mogen aanschouwen want wat er ook van zij, Debussy is een absoluut genie, en dankzij Ludovic Morlot, het Muntorkest en de klassestemmen is dat eens zo duidelijk geworden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...