Doorgaan naar hoofdcontent

Lady Macbeth uit het district Mtsensk - vrijdag 21 maart 2014 - Vlaamse Opera Antwerpen

Sjostakovitsj is een bekend componist. Dat staat vast. Al is wel minder bekend dat hij zich ook aan het operagenre heeft gewaagd. De Vlaamse Opera haalt "Lady Macbeth uit het district Mtsensk" uit de kast, in een regie van de fel omstreden Catalaanse regisseur Calixto Bieito, die veel stof deed opwaaien met zijn productie van Mahagonny vorig seizoen in de Vlaamse Opera.


(c) Annemie Augustijns

Reeds op het moment dat Lady Macbeth van Sjostakovitsj in wereldpremière ging werd er moord en brand geschreeuwd om de inhoud ervan. Het is nochtans een zeer maatschappijkritisch werk waarin het hoofdpersonage Katerina, zich van verveelde zakenmansvrouw ontpopt tot een moordmachine die uiteindelijk in de goot belandt, als een stuk onbenul. Het hele proces van deze vrouw volgen is dan ook op zijn minst "zwaar" te noemen. En je komt dan ook uit deze voorstelling buiten met een wrang gevoel, dat kan bijna niet anders.

Ausrine Stundyte, die de rol van Katerina zingt, doet een bijna buitenaardse prestatie. Haar personage staat bijna continu op de scène, en de kracht en intensiteit waarmee ze haar rol moet vervullen, moeten bijzonder vermoeiend zijn, zowel technisch gezien als qua inlevingsvermogen. Haar voornaamste tegenspeler, Sergej, vertolkt door Ladislav Elgr zet een geloofwaardige en uiterst goede prestatie neer. John Tomlinson is een stevige Timofejevitsj en Ludovit Ludha zet een goede Borisovitsj neer.

Over de regie was veel gezegd op voorhand in de pers: het grote schandaal zou weer losbarsten op het operapodium. De zangers ploeteren in de modder, letterlijk en figuurlijk en het enige "cleane" stuk decor, dat bestaat uit een IKEAkeuken en dito salon, wordt algauw besmeurd door de modder vooraan op het podium: symbool voor de vergankelijkheid van wat mooi is, of zuiver. Ruwe scènes -het neuken in de keuken, dixit Aviel Cahn in de Zevende Dag- zijn schering en inslag maar voor één keer vind zelfs ik ze passend bij het stuk. Het deed me denken aan de Jan Fabre die we vorig seizoen zagen en waarvan de gratuité afdroop. In het geval van Lady Macbeth vind ik dat het naakt en de seks wél gegrond zijn, omdat ze essentieel zijn voor het verhaal. Bieito is mijns inziens zelfs redelijk braaf gebleven, hem kennende.

Het enige zwakke punt van de productie vind ik het libretto. Ik vind de teksten saai en weinig interessant, maar dat kan misschien ook aan de vertaling liggen. De muziek spreekt voor zich, en zelfs zonder tekst zou het stuk duidelijk zijn.

Het verval dat in die stuk naar voren komt is dat soort verval dat wij allemaal zo verafschuwen en niet willen meemaken, maar het doet ons wel stilstaan. Tijdens de voorstelling heb ik me meermaals afgevraagd wat het zou zijn, om je letterlijk "dood" te vervelen, en zo te eindigen dat je je eigen ondergang voorbereidt, zonder het zelf voor goed te beseffen.

Lady Macbeth is het verhaal van zovele mensen in deze wereld, onderdrukt, mishandeld, uitgelachen. Het verwijst al te cynisch naar het beroemde Shakespearepersonage. Stof tot nadenken. Dat is zeker.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...