Michael Schønwandt, wereldberoemd dirigent die zowat alle grote orkesten ter wereld gedirigeerd heeft, heeft getekend voor een prachtig programma met deFilharmonie.
![]() |
(c) Hans van der Woerd |
De Maestro van vanavond beheerst de muziek van Sibelius als geen ander. Niet te verwonderen dat hij daarom de Kareliasuite op het programma zet. Dit werk is mijn favoriet symfonisch stuk, maar wordt zelden opgevoerd. Er is ook zeer weinig over terug te vinden op cd.
De Karelia wordt met veel gevoel uitgevoerd en de dirigent weet de juiste accenten uit het orkest te halen. Leuk om horen en om zien! Vooral het tweede en het derde deel zijn zo mooi uitgevoerd dat de toon is gezet voor een sfeervol concert!
Daarna volgt het Klarinetconcerto van Carl Nielsen, zeer moeilijke muziek. Solist van dienst is Benjamin Dieltjens, die duidelijk kaas gegeten heeft van dit werk. Hij speelt met veel gevoel, en rond een vlekkeloos parcours door het werk af. Wat een prestatie! Het publiek vraagt om een bisnummer en krijgt er één. Een werkje van enkele seconden, dat Stravinsky ooit schreef, op een terrasje, voor Picasso. Een pareltje dat het publiek vertedert!
Vervolgens komt Béla Bartók aan de beurt. Ik had mij op voorhand verwacht aan een zeer atonaal stuk maar was zeer aangenaam verrast door de ronduit prachtige "Houten prins"-suite. Deze suite bevat stukjes uit het grotere ballet, dat niet integraal mag uitgevoerd worden zonder dat er bij gedanst wordt. Dit is de wil van de erfgenamen van de componist. Deze kennismaking met muziek die een enorme sfeer schept, zet me wel aan om het volledige werk eens op te zoeken en beter te leren kennen, met andere woorden: deFilharmonie heeft haar huiswerk weer goed gemaakt!
Daarna volgt het Klarinetconcerto van Carl Nielsen, zeer moeilijke muziek. Solist van dienst is Benjamin Dieltjens, die duidelijk kaas gegeten heeft van dit werk. Hij speelt met veel gevoel, en rond een vlekkeloos parcours door het werk af. Wat een prestatie! Het publiek vraagt om een bisnummer en krijgt er één. Een werkje van enkele seconden, dat Stravinsky ooit schreef, op een terrasje, voor Picasso. Een pareltje dat het publiek vertedert!
Vervolgens komt Béla Bartók aan de beurt. Ik had mij op voorhand verwacht aan een zeer atonaal stuk maar was zeer aangenaam verrast door de ronduit prachtige "Houten prins"-suite. Deze suite bevat stukjes uit het grotere ballet, dat niet integraal mag uitgevoerd worden zonder dat er bij gedanst wordt. Dit is de wil van de erfgenamen van de componist. Deze kennismaking met muziek die een enorme sfeer schept, zet me wel aan om het volledige werk eens op te zoeken en beter te leren kennen, met andere woorden: deFilharmonie heeft haar huiswerk weer goed gemaakt!
Reacties
Een reactie posten