Misschien is de ouverture van Guillaume Tell van Rossini wel een van de meest uitgevoerde ouvertures in de wereld. Iedereen kan ze meezingen en ze is honderden keren herkauwd in films en reclame. Een mooi begin van een zeer lange grand opéra, vol indrukwekkende koorscènes en solistisch hoogstaande tussenkomsten. De Munt koos ervoor om deze opera concertant uit te voeren onder de deskundige leiding van Evelino Pidò.
Dat Guillaume Tell een lang werk is, is een understatement. Het is de laatste opera van Rossini, die een hele andere weg is opgegaan, in vergelijking met zijn vorige werken. Guillaume Tell is bijgevolg een grand opéra, waar het koor, het orkest en de solisten het onderste uit de kan moeten halen om het grootse en soms bombastische karakter van het werk tot zijn recht te laten komen.
Voor deze concertante opvoering kon De Munt rekenen op een schare steengoede solisten. Nicola Alaimo is een goede Guillaume. Nora Gubisch is een sterke Hedwige en onze Belgische Ilse Eerens zet een prachtige Jemmy neer! De stemmen die mij het meest opvallen deze avond zijn Michael Spyres, waarvan gezegd wordt dat hij de beste Arnold is van het moment, en Ermonela Jaho, die in de Munt Mimi gezongen heeft, enkele jaren geleden.
Gezegd moet dat ondanks de lengte van dit werk, Evelino Pidò er zo een stevige tred inzet dat het geheel is afgerond op slechts vier en half uur. Een grote bravo aan de maestro die duidelijk met veel bezieling en professionaliteit voor het het Muntorkest staat, waarvoor ik enorm veel respect heb, want bij zo een lange voorstelling is de temperatuur in de zaal vaak hels, vooral voor zij die hun job moeten doen op het podium. 10 op 10 voor de Munt!
![]() |
(c) De Munt/La Monnaie - Evelino Pidò |
Voor deze concertante opvoering kon De Munt rekenen op een schare steengoede solisten. Nicola Alaimo is een goede Guillaume. Nora Gubisch is een sterke Hedwige en onze Belgische Ilse Eerens zet een prachtige Jemmy neer! De stemmen die mij het meest opvallen deze avond zijn Michael Spyres, waarvan gezegd wordt dat hij de beste Arnold is van het moment, en Ermonela Jaho, die in de Munt Mimi gezongen heeft, enkele jaren geleden.
Gezegd moet dat ondanks de lengte van dit werk, Evelino Pidò er zo een stevige tred inzet dat het geheel is afgerond op slechts vier en half uur. Een grote bravo aan de maestro die duidelijk met veel bezieling en professionaliteit voor het het Muntorkest staat, waarvoor ik enorm veel respect heb, want bij zo een lange voorstelling is de temperatuur in de zaal vaak hels, vooral voor zij die hun job moeten doen op het podium. 10 op 10 voor de Munt!
Reacties
Een reactie posten