Doorgaan naar hoofdcontent

Berliner Philharmoniker o.l.v. Sir Simon Rattle - dinsdag 4 maart 2014 - Bozar

Het gebeurt niet iedere dag dat één van de beste orkesten van de wereld neerstrijkt in Brussel. Het gebeurt ook niet iedere dag dat men in Bozar de schandalige prijs van 145 euro vraagt voor een goed ticket. Maar als de Berliner Philharmoniker op het programma staat gebeurt dat gewoon. Heel lang aanschuiven dus, in de hoop om nog een last-minute ticketje te pakken te krijgen, en het is gelukt! Chef dirigent Sir Simon Rattle leidt het orkest. Magistraal, zo noem ik hem.


(c) Mat Hennek voor Emi Classics


Bozar stond op stelten. Letterlijk dan. Voor de gelegenheid was de blauwe loper uitgerold, want een niet nader genoemde Deutsche Bank organiseerde een gala ter ere van de komst van de Berliner Philharmoniker. Zorgvuldig uitgekozen toiletjes schrijden voorbij, en de zaal zit propvol. De Berliner zet zich schrap, maestro Rattle krijgt een daverend applaus en enkele tellen later wordt de derde symfonie van Brahms ingezet. Het is de dada van Sir Rattle. En het geluid dat een orkest van dit kaliber produceert is op zijn minst fenomenaal te noemen. De fond die zo eigen is aan de Berliner, maar die ik nu pas voor het allereerst live heb gehoord, zorgt mee voor een zorgvuldig, tot in de details uitgewerkte uitvoering van de Brahmssymfonie. Rattle geeft de mensen tussen de vier delen geen kans om luidkeels te beginnen rochelen en hoesten, neen... hier telt de muziek.

Na de pauze worden we getrakteerd op een hedendaags werk, dat geschreven werd in opdracht van de Berliner Philharmoniker en Carnegie Hall. Of het mijn ding is, weet ik nog niet. Zulke werken moet ik meermaals horen vooraleer ik er echt een mening over kan hebben. Georg Friedrich Haas schrijft met "Dark Dreams" een werk dat volgens mij moeilijk is om in balans te krijgen, maar zoals gezegd: een orkest van dit kaliber is in staat tot nuance. De klankkleuren die in dit werk naar voor komen zijn adembenemend, en je hoort zo alle instrumenten eens van hun "duistere" kant, zoals waarschijnlijk wel de bedoeling is in een werk met zo een titel.

En Rattle houdt het hoogtepunt van de avond voor op het laatst. La mer van Debussy, het lijkt wel het lievelingswerk van het orkest. Zo doorleefd, zo mooi. Er zijn haast geen woorden voor om deze schoonheid te beschrijven. 

En dat is wat deze avond was: één en al schoonheid, met een strikje errond!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...