Doorgaan naar hoofdcontent

Elektra - vrijdag 12 september 2014 - Opera Vlaanderen Antwerpen

Elektra, de vrouw wiens naam iedereen kent, al was het maar als term uit de wereld der psychiatrie, is de bekendste opera van Richard Strauss. Deze bijna twee uur durende doorgecomponeerde opera behandelt het eeuwenoude verhaal van Elektra, haar zus Chrysothemis, broer Orest, en hun niet bepaald sympathieke moeder Klytämnestra. Opera Vlaanderen heeft kosten nog moeite gespaard om deze productie op te tillen naar wereldniveau. 


(c) Opera Vlaanderen

Het verhaal van Elektra is iedereen wel min of meer bekend. Ze wordt geterroriseerd door haar moeder Klytämnestra, die niet om een spatje bloed meer of minder verlegen zit. Mamalief is namelijk verantwoordelijk voor de dood van haar man, Agamemnon, tevens de vader van Elektra, Chrysothemis en Orest. Orest is vertrokken en wordt dood gewaand, wat goed uitkomt voor de mater familias, die ondertussen een relatie heeft met Aighistos. Als blijkt dat Oreste niet dood is, stevent de verhaallijn af op een regelrecht bloedbad, waarin de ontwrichte familie nagenoeg volledig naar de eeuwige jachtvelden mag vertrekken.

Om te beginnen: de regie verraadt voor een keer het verhaal niet. En dat doet me plezier. De bijl is een bijl. En bloed is bloed. Er worden geen trucs uit de doos gehaald om zaken te moderniseren, en we krijgen te maken met een op zich klassieke enscenering. Dat is een prima idee geweest van de jonge regisseur David Bösch die een indrukwekkend decor presenteert, dat soms nog iets duisterder had mogen zijn. 

Qua zang zit deze productie op wereldniveau. Deze eerste voorstelling wordt verzorgd door de "eerste cast" van deze productie. De rollen zijn veeleisend dus er zijn twee casts. Elektra wordt neergezet door Irène Theorin. Een indrukwekkende stem, met heel wat reserve. Van zo een Elektra kunnen veel operahuizen alleen maar dromen!

Dan is er Chrysothemis, gezongen door Ausrine Stundyte. We kennen haar uit het vorige seizoen, en ik keek er dan ook erg naar uit om haar terug te horen. Ze blijft indrukwekkend, en het feit dat dit een roldebuut is voor haar , is bijna niet te geloven!

Renée Morloc is Klytämnestra. Deze dame moet veel ervaring hebben om deze rol op zo een fantastische manier neer te zetten. Wat een présence, wat een stem, en wat een uithoudingsvermogen. Mijn lieveling van de avond!

Orest is eveneens een roldebuut voor Károly Szemerédy. Wat een klok van een stem en wat een imposant man! Orest heeft zelden zo overtuigend geklonken, daar ben ik zeker van.

De Magden, die van in het begin van de opera de toon zetten, leveren een schitterende prestatie. Mooie stemmen bij elkaar, waaronder ook onze landgenote Lies Vandewege opvalt. Ik hoop haar nog vaak terug te zien op het podium, ze zet een prachtprestatie neer!

Dit gezegd zijnde kan ik alleen maar besluiten dat Opera Vlaanderen een goed startschot heeft gegeven voor het komende seizoen, en dat deze productie volle zalen verdient. Ik ga in elk geval nog eens terug om de tweede cast te horen. Er bestaat geen twijfel over dat ik weer genieten zal!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...