Lucas Jussen speelt derde pianoconcert van Beethoven - zondag 28 september 2014 - De Doelen Rotterdam
De pianoconcerto's van Beethoven zijn gegeerde materie bij pianisten én publiek. Het maakt ook dat het redelijk bekende concerto's zijn, wat telkens een uitdaging is voor de solist. Een uitdaging om er iets van zichzelf in te leggen, zonder te raken aan de geest van Beethoven, maar ook een uitdaging om het publiek te ontroeren. Lucas Jussen, solist van dienst, is erin geslaagd het publiek te trakteren op een prachtige concerto, samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Eliahu Inbal. Mijn bespreking zal vooral gaan over dit concerto.
Het derde pianoconcerto van Beethoven begint met een tamelijke lange inleiding door het orkest. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest staat op mijn lijst van favoriete orkesten, en zoals verwacht trekken ze zich goed uit de slag. Eliahu Inbal heeft de Beethoven wel in zijn hand, en als Lucas Jussen zijn eerste maten inzet is direct duidelijk dat ook hij de kneepjes van het vak doorheeft. Een stevige inzet, gevolgd door heel gevoelig pianospel, robuust waar nodig, in deze Allegro con brio. Het einde van deze eerste beweging behoort tot mijn favoriete maten uit de pianoliteratuur. Het orkest dreunt op tegen de stormachtige loopjes van de piano, alsof het noodlot aan de deur klopt. Prachtige muziek, ik vraag me telkens af hoe een componist erin slaagt zoiets te schrijven!
De tweede beweging, de Largo, is een kolfje naar de hand van Lucas Jussen. Hij toont het publiek hoe deze largo écht moet klinken, met de finesse die hier toch wel in verwerkt zit. De solist toont dat "stil spelen" op een piano ook mogelijk kan zijn, het vraagt een gecontroleerde subtiliteit die heel wat pianisten missen. Pure klasse, die verdergaat in het derde deel, de Rondo Allegro, dat bij mij heel majestueus en speels overkomt. Het zijn de kleine versierinkjes in de muziek die het hem maken! Lucas Jussen voert ze perfect uit.
Als toegift kiest Lucas Jussen voor de Etude voor de linkerhand van Felix Blumenfeld. Het was voor mij de eerste keer dat ik een pianist zo een "compleet" werk zag uitvoeren voor énkel de linkerhand. Een nieuwe ontdekking om te koesteren!
Na de pauze voert het orkest de Prélude en Liebestod uit Tristan und Isolde van Wagner uit en eveneens "Also sprach Zarathustra" van Strauss. Dat maakt van dit concertprogramma wel iets heel speciaals.
Een heerlijke namiddag in Rotterdam, een opkikker van formaat!
Lucas Jussen |
Het derde pianoconcerto van Beethoven begint met een tamelijke lange inleiding door het orkest. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest staat op mijn lijst van favoriete orkesten, en zoals verwacht trekken ze zich goed uit de slag. Eliahu Inbal heeft de Beethoven wel in zijn hand, en als Lucas Jussen zijn eerste maten inzet is direct duidelijk dat ook hij de kneepjes van het vak doorheeft. Een stevige inzet, gevolgd door heel gevoelig pianospel, robuust waar nodig, in deze Allegro con brio. Het einde van deze eerste beweging behoort tot mijn favoriete maten uit de pianoliteratuur. Het orkest dreunt op tegen de stormachtige loopjes van de piano, alsof het noodlot aan de deur klopt. Prachtige muziek, ik vraag me telkens af hoe een componist erin slaagt zoiets te schrijven!
De tweede beweging, de Largo, is een kolfje naar de hand van Lucas Jussen. Hij toont het publiek hoe deze largo écht moet klinken, met de finesse die hier toch wel in verwerkt zit. De solist toont dat "stil spelen" op een piano ook mogelijk kan zijn, het vraagt een gecontroleerde subtiliteit die heel wat pianisten missen. Pure klasse, die verdergaat in het derde deel, de Rondo Allegro, dat bij mij heel majestueus en speels overkomt. Het zijn de kleine versierinkjes in de muziek die het hem maken! Lucas Jussen voert ze perfect uit.
Als toegift kiest Lucas Jussen voor de Etude voor de linkerhand van Felix Blumenfeld. Het was voor mij de eerste keer dat ik een pianist zo een "compleet" werk zag uitvoeren voor énkel de linkerhand. Een nieuwe ontdekking om te koesteren!
Na de pauze voert het orkest de Prélude en Liebestod uit Tristan und Isolde van Wagner uit en eveneens "Also sprach Zarathustra" van Strauss. Dat maakt van dit concertprogramma wel iets heel speciaals.
Een heerlijke namiddag in Rotterdam, een opkikker van formaat!
Reacties
Een reactie posten