Doorgaan naar hoofdcontent

Lucas Jussen speelt derde pianoconcert van Beethoven - zondag 28 september 2014 - De Doelen Rotterdam

De pianoconcerto's van Beethoven zijn gegeerde materie bij pianisten én publiek. Het maakt ook dat het redelijk bekende concerto's zijn, wat telkens een uitdaging is voor de solist. Een uitdaging om er iets van zichzelf in te leggen, zonder te raken aan de geest van Beethoven, maar ook een uitdaging om het publiek te ontroeren. Lucas Jussen, solist van dienst, is erin geslaagd het publiek te trakteren op een prachtige concerto, samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Eliahu Inbal. Mijn bespreking zal vooral gaan over dit concerto.



Lucas Jussen

Het derde pianoconcerto van Beethoven begint met een tamelijke lange inleiding door het orkest. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest staat op mijn lijst van favoriete orkesten, en zoals verwacht trekken ze zich goed uit de slag. Eliahu Inbal heeft de Beethoven wel in zijn hand, en als Lucas Jussen zijn eerste maten inzet is direct duidelijk dat ook hij de kneepjes van het vak doorheeft. Een stevige inzet, gevolgd door heel gevoelig pianospel, robuust waar nodig, in deze Allegro con brio. Het einde van deze eerste beweging behoort tot mijn favoriete maten uit de pianoliteratuur. Het orkest dreunt op tegen de stormachtige loopjes van de piano, alsof het noodlot aan de deur klopt. Prachtige muziek, ik vraag me telkens af hoe een componist erin slaagt zoiets te schrijven!

De tweede beweging, de Largo, is een kolfje naar de hand van Lucas Jussen. Hij toont het publiek hoe deze largo écht moet klinken, met de finesse die hier toch wel in verwerkt zit. De solist toont dat "stil spelen" op een piano ook mogelijk kan zijn, het vraagt een gecontroleerde subtiliteit die heel wat pianisten missen. Pure klasse, die verdergaat in het derde deel, de Rondo Allegro, dat bij mij heel majestueus en speels overkomt. Het zijn de kleine versierinkjes in de muziek die het hem maken! Lucas Jussen voert ze perfect uit.

Als toegift kiest Lucas Jussen voor de Etude voor de linkerhand van Felix Blumenfeld. Het was voor mij de eerste keer dat ik een pianist zo een "compleet" werk zag uitvoeren voor énkel de linkerhand. Een nieuwe ontdekking om te koesteren!

Na de pauze voert het orkest de Prélude en Liebestod uit Tristan und Isolde van Wagner uit en eveneens "Also sprach Zarathustra" van Strauss. Dat maakt van dit concertprogramma wel iets heel speciaals.

Een heerlijke namiddag in Rotterdam, een opkikker van formaat!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...