![]() |
(c) Roland Rasemann |
Na de pauze is het tijd voor wat moderner werk. Jörg Widmann componeerde "Elf Humoreske" en daaruit krijgen we enkele extracten voorgeschoteld. Mooi gespeeld, maar mij onbekend, dus reden te meer om alles eens terug te beluisteren. Szymanowski met zijn Métopes is wél bekend, en daarmee maakt deze jonge pianist de juiste keuze. Een vlekkeloos parcours alvorens te beginnen aan het gevaarlijkste stuk van de avond: Chopin.
Ik hou altijd mijn hart vast als jonge pianisten zich wagen aan Chopin. Zoveel "groten" zijn hen voorgegaan, en het lijkt dan ook onmogelijk hen te evenaren, maar dat zal Pilsan worst wezen. Zijn andante spianato et Grande polonaise brillante klinken als kristal in de oren. Heel zuiver pianospel met de juiste inleving. Hier is een wereldster aan het werk.
Het publiek wordt achteraf getrakteerd op de bloedmooie Berceuse van Chopin en de Etude n° 12 (opus 25), mijn lievelingsetude op de koop toe, die bekend staat om haar reeks gebroken akkoorden en dreunende melodie. De kwaliteit van het pianospel blijft vlekkeloos.
Dat deze jongeman aan een grote reis begonnen is, staat vast. En dat het belangrijk is dat het publiek zijn appreciatie uit voor de jonge generatie die zo hard en goed werkt, staat buiten kijf. Over minder dan tien jaar zien we Pilsan terug in Carnegie Hall, zijn palmares aan prijzen en onderscheidingen liegt er alvast niet om. Een prachtig recital om nooit te vergeten.
Reacties
Een reactie posten