Doorgaan naar hoofdcontent

Royal Concertgebouw Orchestra o.l.v. Robin Ticciati - zondag 16 november 2014 - Bozar

De eerste keer het Concertgebouworkest live horen. Check. Gek genoeg had ik dit orkest, dat echt wel bij de allerbesten ter wereld hoort, nog nooit live gehoord. In mijn cd-rekje staan talloze opnames van dit legendarische orkest, dat furore maakt sinds 1888. Alle muzikanten worden streng geselecteerd en behoren bij de top in het genre. Ze worden opgeleid om de blijkbaar typische Concertgebouwklank in ere te houden. Aan het roer van dit Nederlandse schip staat de 31-jarige (!) Robin Ticciati, de Brits-Italiaanse dirigent die gerust een rising star genoemd kan worden in het land der dirigenten. Alleen al het feit dat hij voor dit wereldorkest staat, spreekt boekdelen.

(c) Robin Ticciati

De opzet van het programma dat het Concertgebouworkest brengt is een reis doorheen de Franse 19de eeuwse muziek. Fauré mag de spits afbijten met toneelmuziek uit Pelléas en Mélisande. Vanaf de eerste noot wordt duidelijk dat Ticciati het orkest perfect in de hand heeft. Hij heeft een mooie slagtechniek en het orkest is in elk geval ook in vorm. Een prachtige klank stijgt op tot in de nok van de zaal, en ik maak voor het eerst kennis met de magie van dit orkest.

Na deze inleiding krijgen we La Mort de Cléopâtre te horen, een stuk dat niet veel mensen kennen, van de hand van Berlioz. Hij schreef het ooit voor een wedstrijd, en het werd bejubeld én bekritiseerd omwille van het experimentele karakter van het werk. Normaal gezien zou één van mijn lievelingsmezzo's, Elīna Garanča, in Bozar zijn om dit werk te zingen, maar ze moest afhaken wegens ziekte. Ze werd vervangen door de wereldberoemde Vesselina Kasarova, die net hoge ogen heeft gescoord met haar nieuwe cd. Ik was dan ook erg benieuwd. Jammer genoeg beantwoordt Kasarova nog niet in de verste verte aan de verwachtingen. Ze lijkt het werk voor de eerste keer te zingen, verliest zich in de partituur, brabbelt er op los, van haar Frans is echt geen énkel woord te verstaan, en het ergste van al: ze zingt niet op toon.  Dit is echt zeer jammer en een grote gemiste kans, eens te meer omdat het werk bijna nooit opgevoerd wordt. Het orkest is wél standvastig, al een geluk.

Na deze teleurstelling kan het orkest pas écht tonen wat het waard is in een schitterende uitvoering van Ravel. De Valses nobles et sentimentales maken de ramp van voor de pauze meer dan goed, om dan nog maar te zwijgen over de monumentale uitvoering van La mer van Debussy.

Ik ben een tevreden man na al dat moois, en heb enorm veel respect voor een dirigent als Ticciati. Als je dit realiseert op je 31ste kan je maar één ding zijn: een genie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...