Doorgaan naar hoofdcontent

Gustavo Dudamel dirigeert het Simón Bolívar Orchestra of Venezuela - zondag 11 januari 2015 - Bozar

Het is lang geleden (van in 2009) dat Gustavo Dudamel nog eens in Bozar langskwam. Samen met het Simón Bolívar Symphony Orchestra brengt hij een programma dat hij, voor het concert begint, opdraagt aan de vrede en de tolerantie. Beethoven, die zelf een voorvechter was van het vrijheidsideaal bijt de spits af. Daarna volgen enkele uittreksels uit opera's van Wagner. Een programma om u tegen te zeggen, zoveel is zeker! 

(c) Gustavo Dudamel

Dat Gustavo Dudamel ondertussen een wereldster is aan het dirigentenfirmament, behoeft geen uitleg. Zijn CV en discografie zijn na zijn benoeming tot directeur van bovengenoemd orkest in 1999 alleen maar gegroeid. Een indrukwekkend palmares staat op zijn naam. En blijkbaar vindt het publiek dat best in orde, want Bozar zit tot in de nok gevuld. Dit concert kadert in een duo van concerten. Op 12 januari volgt een tweede concert met Mahler 5 als hoofdschotel. 

Dudamel kiest voor een grote bezetting. Iedereen mag meedoen. Zowel voor de Beethoven als voor de Wagner wordt het onderste uit de kan gehaald. Mensen die kiezen voor een iets intiemere uitvoering van Beethovens vijfde, blijven wat op hun honger zitten, maar het gebaar van samenhorigheid dat Dudamel hier mee wil bereiken is eens zo groot. De vijfde symfonie komt krachtig over en Dudamel tovert Bozar om tot het Walhalla van de klassieke muziek.

Dat Walhalla komt na de pauze aan bod in de verschillende extracten uit Wagneropera's. Wanneer Siegfried sterft, op het einde van zijn treurmars, weergalmt het geluid van een mobiele telefoon door de zaal. Het kon niet strategischer. Dat maakt het concert extra menselijk.

Als toemaatje heeft men Isoldes Liebestod voorzien. Moet ik er een tekening bijmaken?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...