Doorgaan naar hoofdcontent

Elīna Garanča in Brussel - vrijdag 16 januari 2015 - Bozar

Naar aanleiding van de opening van het Letse voorzitterschap (van de Europese Unie) werd Elīna Garanča gevraagd om te komen zingen op het inauguratieconcert. Het was haar tweede kans in enkele weken tijd om het Brusselse publiek in vervoering te brengen. Enkele weken geleden zou ze ook al optreden in Brussel met La mort de Cléôpatre, maar toen moest ze afzeggen wegens ziekte. Jammer genoeg was deze wereldstem, die ik voor het eerst hoorde samen met Kaufmann in Baden-Baden in juli 2013, weer ziek. Toch besloot ze op te treden, om haar landgenoten niet teleur te stellen. Een moedige beslissing, die niet lang heeft mogen duren. Na de pauze geeft Elīna Garanča op. De verkoudheid is te hardnekkig.

(c) Elīna Garanča 
De man met het dirigeerstokje is de echtgenoot van Elīna Garanča. Karel Mark Chichon dirigeert het Nationaal Orkest van België. Zoals de trouwe lezers van mijn blog weten noem ik het Nationaal Orkest soms ook de Nationale Ramp (violisten eten kauwgom op het podium en blazers lijken wel te sterven ter plekke).  Het orkest doet zich vanavond dan ook alle eer aan op dat gebied. Het is echt jammer dat zij altijd wereldsterren als Garanča moeten begeleiden.

Het orkest niet in acht genomen trekt de mezzosopraan zich aardig uit de slag, desondanks haar verkoudheid. Les nuits d'été, van Berlioz, is een prachtig werk en een kolfje naar de hand van de wereldstem die Garanča heeft. Na de korte ouverture van Eriks Esenvalds is het een verademing om deze grote kwaliteit te horen.

Na de pauze zou Garanča de aria van Jeanne uit La Pucelle d'Orléans van Tjajkovski zingen. Jammer genoeg geeft ze verstek. Ik besluit dan ook wijselijk om het vervolg van het concert, zonder één van mijn favoriete stemmen, links te laten liggen. Voor een goede versie van De Vuurvogel van Stravinsky heb ik het Nationaal Orkest van België niet nodig.

Hopelijk mogen we Elīna Garanča snel weer eens in Brussel begroeten. Dat het een feest is als ze wel in vorm is, staat alvast genoteerd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...