Doorgaan naar hoofdcontent

Solorecital Lucas Jussen - zondag 25 januari 2015 - Tivoli Vredenburg Utrecht

Lucas Jussen heeft er drukke tijden opzitten. Na zijn tour met NJO, waar hij Rachmaninov vertolkte als een grootmeester, heeft hij zich vastgebeten in een reeks recitals, waarin hij een prachtig, niet alledaags programma heeft samengesteld. En het resultaat mag er wezen!

(c) Lucas Jussen
Lucas Jussen begint zijn programma met een weinig opgevoerde sonate. De sonate nummer 3 van Carl Maria von Weber. Het is erg interessant dat musici het publiek laten kennismaken met minder bekende werken. In het geval van Weber is dat zeer geslaagd! Deze sonate, die bestaat uit wel érg veel noten, krijgt de glans en de bravoure die zij verdient. Lucas Jussen deinst niet terug voor dit moeilijke werk! Het publiek is laaiend enthousiast!

Na von Weber is het de beurt aant Brahms' rapsodie n°2. Een kolfje naar de hand van Lucas Jussen. Brahms vond dat dit stuk "molto passionato" gespeeld moest worden. En daar slaagt Lucas Jussen voor de volle honderd procent in, zonder te hervallen in clichés of overdreven toespelingen! Bravo!

Na de pauze brengt Lucas Jussen het werk "Anathema opus 19" van Peter Schat ten gehore. Uiterst moeilijke muziek, geschreven in 1969. Uiteraard ligt muziek als deze niet zo gemakkelijk in de oren als wat klassieke oren gewend zijn, maar ook hier is het de keuze van de solist om het publiek kennis te laten maken met niet-alledaagse werken. Een pluim daarvoor!

Als laatste stuk op het programma kiest Lucas Jussen voor de prachtige, doch moeilijke tweede sonate van Frédéric Chopin, met daarin als derde deel de wereldberoemde Marche funèbre. In dit programma van formaat is Chopin een prachtige afsluiter. De beheersing die Lucas Jussen aan de dag legt is van wereldkwaliteit. Zijn interpretatie van deze Chopin bevalt mij enorm. Zoals eerder gezegd: hervallen in clichés is niets voor Lucas Jussen. Je voelt dat hij weet wat hij speelt, en dat hij nadenkt over de muziek.

Als toemaatje krijgt het publiek de Träumerei uit de Kinderszenen van Schumann te horen. Een prachtige einde van een intens recital!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...