Doorgaan naar hoofdcontent

Mahler-Strauss - dinsdag 27 januari 2015 - DeSingel (productie Opera Vlaanderen)

Eliahu Inbal is de dirigent die ik enkele maanden geleden nog aan het werk zag in De Doelen in Amsterdam. Toen al viel me op dat deze man beschikt over de gave om zeer punctueel te dirigeren en het orkest enorm gelijk te laten spelen. Dat heeft hij in DeSingel herhaald, met een concert georganiseerd door Opera Vlaanderen: de Vier Letzte Lieder van Strauss worden gevolgd door de vierde symfonie van Mahler. Datzelfde programma kwam al eens aan bod, een aantal weken geleden in DeSingel, maar toen met het Budapest Festival Orchestra. Sopraan van dienst is Marion Ammann.

(c) Marion Ammann

De Vier Letzte Lieder van Strauss behoren bij veel musici tot het standaardrepertoire, maar er zijn er evenveel die de uitvoering ervan verprutsen. Deze vier liederen zijn zo delicaat, op gebied van ademhaling, balans met het orkest, kleur... dat je al een ijzersterke solist nodig hebt om ze tot een goed einde te brengen. En daar is Opera Vlaanderen in geslaagd. Marion Ammann heeft een hele mooie stem en zingt de liederen overtuigend. Ze wint aan overtuigingskracht naar het einde toe. Inbal krijgt het orkest zover om over te gaan tot een degelijke begeleiding al duurt het even eer ze erin komen. Het bulldozergehalte in het eerste lied is hoog, maar dat heeft deels ook te maken met de vrij kleine stem van Ammann.

In de vierde symfonie van Mahler wordt het laatste deel steeds uitgelicht als het opvallendste, omdat er tekst opstaat. Marion Ammann komt terug op het podium voor dit prachtig stuk muziek, een beschrijving van hoe de hemel eruitziet, en van wie daar zoal rondloopt en de plak zwaait. Ammann is de gedroomde sopraan voor dit stukje muziek, en de avond eindigt dan ook in absolute schoonheid.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...