Doorgaan naar hoofdcontent

Agrippina - vrijdag 31 maart 2017 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)


De productie van Agrippina van Mariame Clément die al veel succes heeft geoogst enkele jaren geleden in Gent, keert terug naar Vlaanderen. De opera in Antwerpen presenteert deze productie opnieuw, met hier en daar wat wijzigingen in de cast. Agrippina blijft wel dé glansrol voor Ann Hallenberg, en daar zijn we enorm blij om!


(c) Annemie Augustijns
Deze productie van Agrippina is er een om duimen en vingers van af te likken. Alles zit juist. Een topcast, een topdirigent, en een toporkest, die uiteraard de toppartituur van Händel uitvoeren op een manier die het publiek dwingt te luisteren. Stefano Montanari, de dirigent van dienst, heeft zelf een klavecimbel ter beschikking waarmee hij de andere klavecinist van dienst het zwijgen oplegt, soms iets te direct, en hij improviseert ook af en toe op zijn eigen viool. Ik heb zelden zo een energieke dirigent gezien, die zo opgaat in de muziek die hij onder ogen heeft.

De schare solisten van dienst blinken uit in professionaliteit! Ann Hallenberg is een ongelooflijke Agrippina, het is niet voor niets haar glansrol. Ze is niet alleen een fenomenale zangeres maar ook een ongelooflijke actrice. Haar mimiek is onevenaarbaar.

Een andere zanger, die we al zagen schitteren in Akhnaten, eveneens in Opera Vlaanderen, is Tim Mead, in de rol van Ottone. Deze contratenor is een zanger van exquise kwaliteit. Het is onmogelijk een contratenor te vinden met een mooier timbre dan hij. Zijn stem draagt tot ver in de zaal. En hij krijgt het publiek op zijn hand met zijn eerste aria, die om applaus vraagt. Dilyara Idrisova zingt Poppea met bravoure. Haar stem blinkt. Ongelooflijke actrice, ook.

Toby Girling (Pallante) en Jake Arditti (Narciso) zijn een verdienstelijk duo handlangers van Agrippina. Renata Pokupic is een knappe Nerone. Haar aria's zijn mooi gezongen. Balint Szabo zingt Claudio en heeft de zware taak van een van Händels bekendste aria's ten tonele te brengen. Raehann Bryce-Davis, die we dit seizoen in meerdere producties tegenkomen mag de opera afsluiten op flamboyante wijze. Evgeny Solodovnikov zingt een kleinere rol, die van Lesbo, maar doet dat zeker erg goed.

Deze productie is er eentje die men wat mij betreft elk jaar mag hernemen. Wat een feest!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...