Doorgaan naar hoofdcontent

Agrippina - vrijdag 31 maart 2017 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)


De productie van Agrippina van Mariame Clément die al veel succes heeft geoogst enkele jaren geleden in Gent, keert terug naar Vlaanderen. De opera in Antwerpen presenteert deze productie opnieuw, met hier en daar wat wijzigingen in de cast. Agrippina blijft wel dé glansrol voor Ann Hallenberg, en daar zijn we enorm blij om!


(c) Annemie Augustijns
Deze productie van Agrippina is er een om duimen en vingers van af te likken. Alles zit juist. Een topcast, een topdirigent, en een toporkest, die uiteraard de toppartituur van Händel uitvoeren op een manier die het publiek dwingt te luisteren. Stefano Montanari, de dirigent van dienst, heeft zelf een klavecimbel ter beschikking waarmee hij de andere klavecinist van dienst het zwijgen oplegt, soms iets te direct, en hij improviseert ook af en toe op zijn eigen viool. Ik heb zelden zo een energieke dirigent gezien, die zo opgaat in de muziek die hij onder ogen heeft.

De schare solisten van dienst blinken uit in professionaliteit! Ann Hallenberg is een ongelooflijke Agrippina, het is niet voor niets haar glansrol. Ze is niet alleen een fenomenale zangeres maar ook een ongelooflijke actrice. Haar mimiek is onevenaarbaar.

Een andere zanger, die we al zagen schitteren in Akhnaten, eveneens in Opera Vlaanderen, is Tim Mead, in de rol van Ottone. Deze contratenor is een zanger van exquise kwaliteit. Het is onmogelijk een contratenor te vinden met een mooier timbre dan hij. Zijn stem draagt tot ver in de zaal. En hij krijgt het publiek op zijn hand met zijn eerste aria, die om applaus vraagt. Dilyara Idrisova zingt Poppea met bravoure. Haar stem blinkt. Ongelooflijke actrice, ook.

Toby Girling (Pallante) en Jake Arditti (Narciso) zijn een verdienstelijk duo handlangers van Agrippina. Renata Pokupic is een knappe Nerone. Haar aria's zijn mooi gezongen. Balint Szabo zingt Claudio en heeft de zware taak van een van Händels bekendste aria's ten tonele te brengen. Raehann Bryce-Davis, die we dit seizoen in meerdere producties tegenkomen mag de opera afsluiten op flamboyante wijze. Evgeny Solodovnikov zingt een kleinere rol, die van Lesbo, maar doet dat zeker erg goed.

Deze productie is er eentje die men wat mij betreft elk jaar mag hernemen. Wat een feest!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...