Doorgaan naar hoofdcontent

New York Philharmonic in Antwerpen - donderdag 23 maart 2017 - Koningin Elisabethzaal

De New York Philharmonic strandt in Antwerpen. Het is lang geleden dat dit orkest nog in België gespeeld heeft. Op het programma staan Adams, Prokofjev en Berlioz. Alan Gilbert, is chef van dienst in een overvolle Elisabethzaal. 

(c) Alan Gilbert
Om met de deur in huis te vallen: Gilbert haalt niet uit dit orkest wat erin misschien wel inzit. Bij Adams' Chairman dances, waarin de link met zijn belangrijkste werk Nixon in China zeer duidelijk is, maken de blazers heel wat fouten. Dat is eigenlijk pijnlijk. Er zijn echter ook wel wat momenten waarin men merkt dat we met een wereldorkest te maken hebben... maar feit blijft dat de klank de zaal eigenlijk niet ten volle vult. De vraag is of dit een probleem is van de dirigent, van het orkest, of van de zaal. Dat laatste zou pijnlijk zijn, maar de toekomst zal het moeten uitwijzen.

In het Prokofjev vioolconcerto 1 waarin Frank Peter Zimmermann de solopartij voor zich neemt, stellen we hetzelfde probleem vast. Er zit veel meer in deze muziek dan wat we te horen krijgen.

Maar de teleurstelling van de avond is de Symphonie fantastique van Berlioz. Met veel tralala presenteert het orkest een Berlioz zoals die niet moet zijn. Men kan zich afvragen waarom dit typisch Amerikaans ensemble niet eerder kiest voor bijvoorbeeld West Side Story. Forte-passages zijn zo luid dat ze bijna lelijk worden. Contrasten tussen zacht en hard worden de zaal in geprojecteerd alsof het aangenaam is om naar te luisteren.

Het publiek gaat uit haar dak. Een staande ovatie sleurt nog een tweede stuk Berlioz uit de branding, weliswaar met dezelfde roekeloosheid die de avond karakteriseert.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...