Doorgaan naar hoofdcontent

New York Philharmonic in Antwerpen - donderdag 23 maart 2017 - Koningin Elisabethzaal

De New York Philharmonic strandt in Antwerpen. Het is lang geleden dat dit orkest nog in België gespeeld heeft. Op het programma staan Adams, Prokofjev en Berlioz. Alan Gilbert, is chef van dienst in een overvolle Elisabethzaal. 

(c) Alan Gilbert
Om met de deur in huis te vallen: Gilbert haalt niet uit dit orkest wat erin misschien wel inzit. Bij Adams' Chairman dances, waarin de link met zijn belangrijkste werk Nixon in China zeer duidelijk is, maken de blazers heel wat fouten. Dat is eigenlijk pijnlijk. Er zijn echter ook wel wat momenten waarin men merkt dat we met een wereldorkest te maken hebben... maar feit blijft dat de klank de zaal eigenlijk niet ten volle vult. De vraag is of dit een probleem is van de dirigent, van het orkest, of van de zaal. Dat laatste zou pijnlijk zijn, maar de toekomst zal het moeten uitwijzen.

In het Prokofjev vioolconcerto 1 waarin Frank Peter Zimmermann de solopartij voor zich neemt, stellen we hetzelfde probleem vast. Er zit veel meer in deze muziek dan wat we te horen krijgen.

Maar de teleurstelling van de avond is de Symphonie fantastique van Berlioz. Met veel tralala presenteert het orkest een Berlioz zoals die niet moet zijn. Men kan zich afvragen waarom dit typisch Amerikaans ensemble niet eerder kiest voor bijvoorbeeld West Side Story. Forte-passages zijn zo luid dat ze bijna lelijk worden. Contrasten tussen zacht en hard worden de zaal in geprojecteerd alsof het aangenaam is om naar te luisteren.

Het publiek gaat uit haar dak. Een staande ovatie sleurt nog een tweede stuk Berlioz uit de branding, weliswaar met dezelfde roekeloosheid die de avond karakteriseert.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...