Doorgaan naar hoofdcontent

Hertog Blauwbaards Burcht - zaterdag 11 maart 2017 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Op uitnodiging van deFilharmonie speelt het Orchestre Philharmonique Royal de Liège onder leiding van Christian Arming in de Elisabethzaal. Met Hertog Blauwbaards burcht, een opera van nog geen 60 minuten, geschreven door Bartók, kiest het orkest voor een adembenemend klassiek werk, waar heelder bibliotheken over zijn volgeschreven.


(c) Nadja Michael
Als intro op de concertante uitvoering van Blauwbaard, krijgen we het Adagio uit de onvoltooide 10de symfonie van Mahler te horen. Een mooie uitvoering, maar overbodig voor een dijk van een werk als dat van Bartók.

Mezzosopraan Nadja Michael, die duidelijk diva-allures heeft om u tegen te zeggen, werd gevraagd voor het zingen van de rol van Judith, die ten prooi valt aan Blauwbaard. Voor deze laatste rol heeft men niemand minder dan Mikhail Petrenko opgetrommeld, een bas met een enorm palmares, net als Nadja Michael trouwens. Beide zangers zongen op de grootste podia in de wereld, en zetten een buitengewone prestatie neer.

Michael en Petrenko zijn zo goed op mekaar afgestemd dat je zou geloven dat ze écht stapelverliefd zijn op mekaar. Ze zetten hun karakters met verve neer. Het duo projecteert hun stemmen de zaal in met een gemak dat weinigen hen zullen nadoen.

De Elisabethzaal is ingewijd, dan toch wat opera betreft. Zo mogen er nog veel volgen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...